Algemeen

Drentse gemeenten reageren sneller op vragen per mail

Gemeenten in Drenthe verbeteren zich in het beantwoorden van vragen per mail ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon, waarbij alle gemeenten onlangs zijn benaderd met een eenvoudige vraag.

Van alle Drentse gemeenten geeft 92 procent op tijd antwoord op een eenvoudige vraag. Vorig jaar lag dit percentage nog op 75 procent van de gemeenten. Hiermee presteert de provincie dit jaar boven het landelijk gemiddelde van 85 procent. 

In de e-mailgedragslijn voor overheden is bepaald dat gemeenten binnen twee werkdagen antwoord moeten geven op een eenvoudige vraag. Alleen de gemeente Westerveld antwoordde niet binnen deze termijn.

Bereikbaarheid en privacy 

In Drenthe vermeldt dit jaar 17 procent van de gemeenten geen e-mailadres op hun website. Vorig jaar ging dit nog om 25 procent van de gemeenten.

Dit jaar verplicht 8 procent van de Drentse gemeenten burgers onnodig persoonlijke informatie te delen als zij een eenvoudige vraag willen mailen. Bij deze gemeenten kan dit namelijk alleen nog maar via een contactformulier, waarbij het verstrekken van persoonlijke gegevens verplicht is. Dit was vorig jaar nog 17 procent.

De volledige onderzoeksresultaten, inclusief resultaten per gemeente, zijn te bekijken op https://www.pricon.nl/onderzoek-emailgedragslijn-gemeenten-2024/

Aankomende evenementen