Gezondheid

Mentale gezondheid: zes feiten en fabels

Op 10 oktober is het de Internationale Dag van de Mentale Gezondheid. Op deze dag geeft Treant extra aandacht aan mentale gezondheidsproblemen. En dat is hard nodig, want een kwart van de volwassenen in Nederland heeft in het afgelopen jaar mentale gezondheidsproblemen gehad. Hoe verwerken je hersenen eigenlijk prikkels? En hoe voorkom je een overvol hoofd? De medisch psychologen van Treant geven uitleg door zes feiten en fabels op een rij te zetten.

 

Per seconde komen er miljoenen zintuigprikkels je hersenen binnen: FEIT!
‘Alles wat we zien, horen, ruiken, proeven en voelen zijn prikkels. Je hersenen besturen, regelen en verwerken alle prikkels. Hierbij maken ze verschil tussen belangrijke en niet-belangrijke prikkels. Dit gaat dag en nacht door.’

 

Overprikkeling betekent dat iemand overgevoelig is voor prikkels: FEIT!
‘Bij overprikkeling zien de hersenen minder goed het verschil tussen belangrijke en niet-belangrijke prikkels. De zeef of het filter in je hersenen laat dan te veel prikkels door, waardoor je een overvol hoofd krijgt. Overprikkeling kan ook ontstaan doordat de hersenen de prikkels minder snel kunnen verwerken. Er is dan sprake van een trage informatieverwerking. Iemand heeft dan meer tijd nodig om een prikkel te verwerken en hierop te reageren.’

 

Mentale gezondheidsproblemen zijn altijd het gevolg van traumatische ervaringen: FABEL!
‘Dit klopt niet. Mentale gezondheidsproblemen kunnen op verschillende manieren ontstaan. Bijvoorbeeld na een lange periode van stress en spanning. Maar ook na hersenletsel en na corona. Het kan iedereen overkomen.’

 

Het vermijden van prikkels helpt tegen mentale gezondheidsproblemen: FABEL!

‘Vermijden van prikkels kan niet en dat moet ook niet. Wel is het goed om ervoor te zorgen dat er minder prikkels tegelijk binnenkomen. Prikkels afwisselen met ontspanning en rust zorgt voor een goede balans.’

 

Praten over je gevoelens kan helpen bij het verbeteren van je mentale gezondheid: FEIT!

‘Dat klopt. Toch praten we hier niet vaak over met de ander. Terwijl er een heleboel mensen zijn die weten hoe het voelt, en je kunnen steunen. Laat mensen in je omgeving daarom weten hoe je je voelt.

Andere tips om een overvol hoofd te voorkomen zijn:

  • Houd een dagboek bij waarin je je activiteiten opschrijft. Dit geeft inzicht in wanneer en waardoor je hoofd overvol raakt.
  • Zorg voor orde en een vast ritme. Eet, slaap en sport bijvoorbeeld op vaste tijden.
  • Doe rustgevende activiteiten, zoals wandelen in de natuur, muziek luisteren, yoga of mindfulness.
  • Plan niet te veel activiteiten op een dag.
  • Zeg ‘nee’ als iets te veel is.’

 

Je kan je behandelend arts zelf vragen om een verwijzing naar de medisch psychologen van Treant: FEIT! 

‘Dat klopt! Je kan je behandelend arts zelf vragen om een verwijzing naar de medisch psychologen van Treant. Veel voorkomende redenen voor het inschakelen van de medisch psycholoog zijn emotionele problemen bij een (chronische) ziekte, overmatige angst voor een medische ingreep, ontwikkelingsproblemen bij kinderen en het behandelen van een trauma gerelateerd aan een medische situatie.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aankomende evenementen