Fatbikes – die brede banden, dat stoere uiterlijk en vooral die elektrische ondersteuning. Ze zijn de nieuwste toevoeging in de wereld van de elektrische fiets.
Ik zie ze ook steeds vaker voorbij zoeven in regio Hoogeveen. Hip, cool, een beetje een stoer imago. Maar helaas zijn er ook een paar minder charmante kanten aan dit nieuwe fenomeen.
Want ja, sommige dikke fatbikes hebben een gashendel waarmee ze ineens geen fiets meer zijn, maar een soort brommer. Laat je niet misleiden door het stevige uiterlijk van die dikke banden. Als zo’n fatbike harder dan 25 kilometer per uur gaat, ontstaan er problemen. Er zijn al ongelukken gebeurd omdat jonge bestuurders, met name kinderen, hun fatbike niet onder controle hadden. En laten we eerlijk zijn: op
volle snelheid door het park scheuren terwijl je ondertussen muziek luistert, op je
telefoon zit én misschien zelfs nog een drankje vasthoudt… dat gaat natuurlijk niet goed.
Natuurlijk wil ik niet alle fatbike-rijders over één kam scheren. De meeste gebruikers houden zich prima aan de regels en genieten gewoon van hun hippe fiets. Maar we zien landelijk wel steeds meer discussie ontstaan over de veiligheid. Want wat voor de één een gave gadget is, kan voor een ander een risico op de weg betekenen. En ja, als je je fatbike hebt opgevoerd, kan dat je zomaar €290 kosten. In het ergste geval neemt de politie hem zelfs in beslag.
Daarom starten we in Hoogeveen een actie om fatbike-rijders aan te spreken op hun rijgedrag. Preventief en gericht op veiligheid. Want als we nu niet ingrijpen, wordt dit misschien een nog groter probleem. Ook de landelijke campagne “t kan hard gaan”, gericht op ouders en jongeren, gaat over de risico’s van de fatbike. Het is goed om ons af te vragen of de fatbike wel op de juiste plek op de weg zit? Landelijk wordt overwogen om de regels aan te scherpen. Veiligheid gaat altijd voor, ook als dat betekent dat we hippe trends iets moeten inperken.