Zwijg hen niet dood: Stille Levens lanceert indringende campagne tijdens Baby Loss Awareness Week

Van 9 tot 15 oktober vindt de internationale Baby Loss Awareness Week plaats, een periode waarin wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor babysterfte. Stille Levens, het landelijke kenniscentrum dat informatie biedt aan ouders van een overleden baby, lanceert vanaf 9 oktober een krachtige campagne met een duidelijk doel: de oorverdovende stilte rondom babysterfte te doorbreken.
 
Zwijg hen niet dood
Elk jaar verliezen duizenden ouders in Nederland hun baby(‘s) tijdens de zwangerschap of rondom de geboorte.  Het overlijden van een baby is een eenzaam en stil verlies. De omgeving heeft de baby nog niet leren kennen en weet vaak niet hoe ze met de stilte rondom dit hartverscheurende verlies moeten omgaan. De ouders voelen dat hun verdriet wordt doodgezwegen.
 
Voor de omgeving
Met de boodschap “Zwijg hen niet dood” moedigt Stille Levens de samenleving aan om het gesprek wél aan te gaan en steun te bieden aan getroffen ouders. Op www.zwijghennietdood.nl worden handvatten geboden, zoals vragen die je kunt stellen om een gesprek te beginnen.
 
Voor ouders van een overleden baby
Voor getroffen ouders is er ook een speciaal sjabloon beschikbaar waarmee zij op een simpele manier duidelijk kunnen maken hoe de stilte doorbroken kan worden. Daarnaast zijn er tips te vinden op www.oudersblijvenouders.nl.
 
Oproep: deel de campagne
Omdat Stille Levens een ongesubsidieerde goede doelen-organisatie met beperkt media-budget is, roept zij de samenleving actief op om deze campagne te delen. Dit kan via Facebook, Instagram, X en LinkedIn.
 
Over Stille Levens
Stille Levens | Kenniscentrum Babysterfte biedt informatie en steun aan ouders, andere betrokkenen en zorgverleners bij het overlijden van een baby rond de geboorte.