HOOGEVEEN – Derdejaarsstudenten Engineering van het Alfa-college uit Hoogeveen hebben de tweede prijs behaald tijdens de grote finale van de landelijke Vakkanjer Challenge. In de Werkspoorkathedraal in Utrecht presenteerden de mbo’ers hun oplossingen voor wateroverlast aan opdrachtgever de Unie van Waterschappen.
“We zijn hier erg blij mee”, zo luidde de reactie van de studenten kort na de overwinning. “Het was erg spannend om ons project te presenteren aan een vakjury en het publiek van ruim honderd mensen.” Ook begeleidend docent Ben Helle is trots: “Ze hebben het super goed gedaan.”
Originele oplossing voor wateroverlast scoort hoog in prestigieuze wedstrijd
Unie van Waterschappen
Omdat het steeds vaker en harder regent in Nederland, is er meer sprake van wateroverlast. Daarom riep de Unie van Waterschappen de hulp van Vakkanjers ingeroepen. Voor de studenten van mbo-scholen in heel Nederland luidde de opdracht: maak een Urban Water Storage, een systeem om overtollig regenwater op te vangen in woonwijken.
Het ontwerp
Studenten Daan Kunenborg (opleiding Engineering – werktuigbouwkunde), Kees Herrebout, Carlo Kiewiet en Stefan Plaggemars (alle drie van de opleiding Engineering – elektrotechniek) gingen gezamenlijk met de opdracht aan de slag. Tien weken lang werkten ze aan hun tank voor de opvang en hergebruik van regenwater waarbij rekening is gehouden met kwaliteit, gebruiksgemak, duurzaamheid en onderhoudsvriendelijkheid.
Pitch
Al eerder kwam de vakjury langs bij de studenten in Hoogeveen, waar ze hun eindproduct presenteerden. De jury gaf de studenten toen al het compliment: “Het ziet er compleet uit, erg netjes”, waarna het team nog één week de tijd had om de tank te finetunen. In de finale werd de tank gedemonstreerd en gaf student Kees Herrebouw een pitch voor alle aanwezigen. En met succes, want met hun eindproduct wonnen ze de tweede prijs.
Over Vakkanjers
Vakkanjers is een initiatief van de technische sectoren in Nederland om meer jongeren te interesseren voor techniek. Met Vakkanjers ontdekken en ontwikkelen leerlingen van het vmbo en studenten van het mbo hun vakmanschap aan de hand van realistische opdrachten voor een landelijke opdrachtgever. De jongeren ontwikkelen naast technisch vakmanschap ook 21st century skills zoals initiatief nemen, teamwerk en klantcontact.