Hoogeveen – Maandag zijn 4 IT-fieldlabs officieel van start gegaan op de IT Hub in Hoogeveen. Het belangrijkste doel van deze fieldlabs is om de mbo-opleidingen in Drenthe en de aangrenzende Duitse grensregio beter op elkaar te laten aansluiten. Hierdoor krijgen studenten de kans om na het afronden van hun opleiding aan beide zijden van de grens te werken. En worden ze beter voorbereid op het werken in een internationale omgeving.
Deze innovatieve fieldlabs, georganiseerd door het Rijnland Instituut in samenwerking met de IT Hub, brengen ondernemers, ICT-studenten en docenten van het Alfa-college in Hardenberg en Hoogeveen samen met ICT-studenten en docenten van GBS, KBS Nordhorn en het Berufskolleg Königsstraβe Gelsenkirchen in Duitsland. Gedurende een periode van 4 weken zullen de studenten in binationale teams werken aan een praktijkopdracht voor Nidaros uit Hoogeveen. En gaan ze op korte stage bij Nederlandse en Duitse bedrijven in de omgeving van Hoogeveen en Nordhorn. De opdracht richt zich op het leren analyseren van de wensen en achtergrond van de klant; het gebruik van RPA geautomatiseerde processen voor het vinden van informatie en het opleveren van een einddocument van het proces.
Het Fieldlab maakt deel uit van een programma om Euregionale competenties binnen de IT te ontwikkelen om het werken van IT-professionals over de grens te versterken. De basis is een wetenschappelijke vergelijking van de Nederlandse en Duitse IT-opleidingen en de kerncompetenties voor regionale en grensoverschrijdende samenwerking. Naast het ontwikkelen van ICT-vaardigheden, zullen de studenten zodoende ook belangrijke Euregionale competenties opbouwen die van belang zijn voor de euregionale samenwerking. Dit omvat interculturele communicatie, taalvaardigheid en het vermogen om van perspectief te wisselen en het omgaan met elkaar in een internationale omgeving.
Deze eerste dag van het programma stond in het teken van kennismaking en het leren over elkaars cultuur en achtergrond. Dit heeft als doel om een sterke band tussen de studenten te creëren. Een hechte samenwerking is van cruciaal belang om gedurende 4 weken effectief en succesvol te kunnen werken aan de praktijkopdracht.