Open houding en plezierig leerklimaat kenmerkt Wolfsbos

Het onderwijs van Wolfsbos in Hoogeveen is continue in beweging. Zo mag het praktijkonderwijs en de vmbo-opleiding zich sinds 2021 officieel een daltonschool noemen. De meerwaarde van daltononderwijs ligt volgens de school in het feit dat leerlingen extra vaardigheden aangeboden krijgen op het gebied van verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en reflectie. Om te ervaren hoe dit in de praktijk gaat, bezocht een delegatie van de Nederlandse Dalton Vereniging bestaande uit ruim 20 schoolleiders en Dalton coördinatoren de praktijkschool en vmbo-opleiding van Wolfsbos.

Contact docent en leerling
Nelleke Buhler, docent Engels bij de vmbo-opleiding en dalton coördinator bij Wolfsbos, geeft aan: “Wat onze gasten meteen opviel, was de rust die zij ervaarden in de school. De leerlingen gedroegen zich rustig en waren open en spontaan. Ook kregen we als feedback dat er in de lessen veel daltonkernwaarden terug te zien waren. Zo wordt er op meerdere momenten tijdens een les gereflecteerd. Bij de praktijklessen BWI (Bouwen, Wonen en Interieur) en HBR (Horeca, Bakkerij & Recreatie) viel op dat er zeer goed wordt samengewerkt, leerlingen helpen elkaar. Ook wordt benoemd dat het betrokken docententeam veel verantwoordelijkheid geeft en dat dit de zelfstandigheid bevordert bij onze leerlingen. Ons pedagogische klimaat viel hen positief op in de vorm van geduld hebben en tijd nemen voor persoonlijk contact tussen docent en leerling. De conclusie van de delegatie was dat Wolfsbos zich kenmerkt door een plezierig leerklimaat tijdens de lessen en dat docenten echt oog hebben voor de leerlingen onder andere door het geven van veel individuele uitleg. Daar zijn we best heel erg trots op!”

Eerste Dalton Praktijkschool van Nederland
Het praktijkonderwijs van Wolfsbos is de eerste en enige Dalton Praktijkschool van Nederland. De delegatie was erg benieuwd hoe Dalton binnen het praktijkonderwijs wordt toegepast. Jessica Kok, docent en dalton coördinator bij het praktijkonderwijs van Wolfsbos vertelt: “Onze leerlingen wisten goed te benoemen wat de daltonkernwaarden precies inhielden. Ze waren zeer gastvrij en vonden het leuk om het bezoek te laten zien wat ze doen en waarom. De kernwaarden verantwoordelijkheid en reflectie komen vooral terug in hun portfolio. Daar zijn de leerlingen erg trots op. Wat de gasten erg interessant vonden om te zien, is dat de lesdoelen niet alleen gaan over de inhoud van een vak gaan maar voornamelijk over het gedrag van leerlingen. Er wordt gereflecteerd op samenwerken en werkhouding. Dat sluit goed aan bij ons leerlingvolgsysteem Presentis. Kortom, een leerzaam bezoek met zeer positieve beoordeling over de kwaliteit van het daltononderwijs binnen Wolfsbos.”