Hoogeveen – Vrijdag de dertiende december stond bij zwembad De dolfijn in het teken van een grote oefening voor de BHV-ers, op deze ongeluksdag werden er diverse scenario’s in scene gezet waar de BHV-ers adequaat op moesten reageren. Gedurende de dag werden er verschillende casussen geoefend, om dit zo realistisch mogelijk maken was er ook een ambulance bij van het Universitair Medisch Centrum Groningen, en wist het personeel niet waar en wat er zou gaan gebeuren. Een LOTUS speelde het slachtoffer, deze mensen zijn opgeleid om een slachtoffer realistisch te spelen.
Tijdens de casus waar ik als fotograaf bij mocht zijn was er iemand van een hoge trap gevallen in de technische ruimte, dit ongeval werd door iemand aan de balie gemeld. Waarnemer en hoofd BHV van de gemeente Hoogeveen Jaap de Boer hield samen met een collega waarnemer nauwlettend in de gaten hoe het personeel hier op reageerde en of ze de juiste acties ondernamen om de juiste hulp zo snel mogelijk bij het slachtoffer te krijgen. Nadat 112 gebeld was, was de ambulance met een realistische aanrijtijd onderweg, het personeel moet in deze tijd zorgen dat het slachtoffer zich zo goed mogelijk op z’n gemak voelt. Als de ambulance dan eindelijk is aangekomen is het zeer belangrijk dat het personeel zoveel mogelijk relevante informatie over het slachtoffer aan het ambulance personeel doorgeeft. Als het slachtoffer gestabiliseerd is wordt er goed samen gewerkt om het slachtoffer op de brancard te krijgen en de oefening is pas ten einde als het slachtoffer de ambulance in gaat. Naast deze casus werden er ook nog casussen opgezet waarbij een slachtoffer uit het water gehaald moest worden.
Na elke Casus komen BHV personeel, Ambulance personeel en waarnemers samen om tot in detail te bespreken hoe de oefening is verlopen en of iedereen adequaat heeft gehandeld, en waar verbeteringen nodig zijn. Tijdens de oefening kwam naar voren dat mobiele telefoons niet altijd bereikbaar zijn in de kelder waar de Technische ruimte zich bevind, mogelijk komt dit door de dikke betonnen constructie met veel staal of de grote hoeveelheden water in het pand die signalen kunnen blokkeren. Gelukkig werken de portofoons wel gewoon en zo werd alsnog de juiste informatie doorgegeven aan diegene die contact had met de meldcentrale. De waarnemers gaven naderhand aan dat de oefening zeer goed verlopen was, en dat er slechts op kleine punten wat verbetering nodig was.
Voorafgaand aan één van de casussen ging ik in gesprek met directrice Femke Oostingh. Zij geeft aan dat veiligheid zeer belangrijk is, met 120.000 bezoekers per jaar en natte vloeren zijn de risico’s op ongevallen altijd aanwezig. Jaarlijkse BHV en EHBO trainingen en een ontruimingsoefening moeten iedereen hier op voorbereiden, maar echte situaties zijn natuurlijk elke keer anders. Daarom is een oefening zoals deze op vrijdag is gehouden zeer belangrijk en eigenlijk de enige manier om te testen of alle protocollen goed werken en het BHV personeel ze goed onder de knie heeft. Daarnaast vertelde ze hoe belangrijk deze oefening ook voor het UMCG is, zij gebruiken dit soort oefeningen om hun personeel op te leiden. Het zijn een soort stageplekken om praktijk ervaring op te kunnen doen met zo realistisch mogelijke slachtoffers en situaties, de LOTUS was dan ook geregeld door het UMCG.
Mijn indruk is dat we in zeer goede handen zijn als ons iets zou over komen tijdens een bezoek aan zwembad De Dolfijn.
Tekst en foto’s: Marcel Pekel.