Kinderen maken zich zorgen om verkeerveiligheid op het Zwarte Dijkje

Wethouder Roelof Bisschop, o.a. verkeer en vervoer in zijn portefeuille, heeft woensdag aan de leerlingenraad van de basisschool de Regenboog in Noordscheschut een presentatie gegeven over de veiligheid van het dragen van verlichting/reflectie op de fiets. Dit na aanleiding van onder ander de soms gevaarlijke situaties die ontstaan door niet gezien worden in het verkeer, met name in het donker.

Dit was voor de Verkeerswerkgroep zwarte dijkje en plaatselijk belang Noordscheschut en smederijen Hoogeveen gelijk een mooie gelegenheid om reflectiebandjes uit te delen aan de leerlingraad van de Regenboog, zodat deze de bandjes weer aan hun medeleerlingen kunnen uitdelen. Maar van de gelegenheid is ook aandacht gevraagd voor de verkeersituatie op het zwarte Dijkje waar veel leerlingen veelvuldig gebruik van moeten maken om op school te komen.

Veel zorgen om verkeersveiligheid op Zwarte Dijkje

De verkeerssituatie op het Zwarte Dijkje baart velen zorgen. Op het Zwarte Dijkje mag 30 km/uur worden gereden en op de kruispunten hebben bestuurders van rechts voorrang. Wat ook goed is om te weten: het Zwarte Dijkje is een zgn. “Shared Space”. Dat betekent dat er zo min mogelijk borden en verkeersmaatregelen zijn, en het aan de weggebruikers is om elkaar de ruimte te geven en het veilig te houden.

Maar, er wordt soms (veel) te hard gereden en dit zorgt voor een onveilig gevoel bij fietsers, wandelaars en omwonenden. Men is bang dat er nog eens ernstige ongelukken gaan plaatsvinden.

De verkeerswerkgroep en Plaatselijk Belang kaarten de zorgen geregeld aan bij de gemeente maar het is een lastig probleem en het is helaas niet eenvoudig op te lossen. In het verleden zijn, samen met Veilig Verkeer Nederland, een aantal acties gehouden. Er zijn ook snelheidsmetingen gedaan. De uitkomst hiervan was dat de meeste mensen zich aardig aan de snelheid houden maar dat er wel flinke uitschieters bij zitten. In de afgelopen maanden is bekeken wat er nog meer gedaan kan worden om het Zwarte Dijkje veiliger te maken.

Dit heeft geleid tot concrete acties zoals het (opnieuw) plaatsen van “10 ton-10 meter” borden bij de brug en aan de Coevorderstraatweg. De wijkagenten hebben een paar keer ter plekke gekeken naar de verkeerssituatie en de snelheden. Met verkeerskundigen van de gemeente en een specialist van de politie is gekeken welke verkeer remmende maatregelen zouden kunnen helpen. Het advies was om een proef te doen met bloembakken maar een poll op Facebook had als uitkomst dat een meerderheid van de dorpsbewoners dit niet ziet zitten. Het plaatsen van flitspalen is helaas niet mogelijk. Ook het aanleggen van zebrapaden en drempels wordt afgeraden door de verkeerskundigen. Feit is dat elke maatregel zijn voor- én nadelen heeft.

Momenteel is een grote zorg dat veel wandelaars en fietsers, en dan met name schoolkinderen slecht zichtbaar zijn in het donker. De werkgroep is bezig met het organiseren van een ludieke actie om dit probleem onder de aandacht van de dorpsbewoners te brengen. Zorg er in het donker voor dat je gezien wordt, bijv. door op je fiets een goed werkend voor- en achterlicht te hebben!

Kortom: zowel Plaatselijk belang, als de mensen van de verkeerswerkgroep doen hun best. Maar alles staat of valt bij ons eigen gedrag (en dat van andere weggebruikers) op de weg. Laten we allemaal letten op onze snelheid en zorgen voor voldoende zichtbaarheid in het verkeer. Dat scheelt ook alweer een heel stuk! En heb je suggesties of wil je meedenken, dan horen wij het graag! Foto: Martin Schonewille