Een ruime meerderheid (83%) van de inwoners van Hoogeveen die gebruik maken van de Wmo is tevreden over de kwaliteit van de ondersteuning die zij krijgen. Zij geven hier het rapportcijfer 7,9 voor. Dit blijkt uit het cliëntervaringsonderzoek van de Wmo 2021. Hoogeveen vindt het belangrijk om de ervaringen van inwoners met ondersteuning vanuit de Wmo regelmatig te monitoren. Het is daarnaast een verplichting vanuit het Rijk. De ondervraagde inwoners zijn, net als vorige jaren, tevreden over de Wmo ondersteuning. Doordat de ondersteuning aansluit bij de hulpvraag, kunnen inwoners zich beter redden en ervaren zij een betere kwaliteit van leven. Van de inwoners die hulp ontvangen werden er 1000 aangeschreven voor een steekproef, waarop 378 reacties kwamen (38%).
TROTS
De gemeente helpt vanuit de Wmo inwoners die dat nodig hebben met bijvoorbeeld huishoudelijke ondersteuning, vervoer, dagbesteding en hulpmiddelen. Wethouder zorg, Mark Tuit, is tevreden
over de uitkomsten: “Als wethouder ben ik trots op dit rapportcijfer. De mening van inwoners is erg belangrijk om onze dienstverlening op peil te houden. Samen met onze medewerkers werken we er elke dag aan om alle inwoners zo goed mogelijk mee te laten doen.’
WAT KAN ER BETER?
Inwoners weten niet altijd dat zij gebruik kunnen maken van een gratis onafhankelijke cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner kan aanschuiven bij een gesprek met de Wmo-consulent en u helpen bij dit gesprek. Een cliëntondersteuner is iemand die met u meekijkt, meedenkt of naast u zit bij het keukentafelgesprek. Stichting Welzijnswerk Hoogeveen (SWW) verzorgt de onafhankelijke cliëntondersteuning voor de inwoners van de gemeente Hoogeveen. U kunt bij SWW een afspraak maken voor een gesprek. U kunt op maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 17.00 uur bellen met 0528-278855. U kunt ook een e-mail sturen naar info@swwh.nl.
VERBETEREN
Naast het cliëntervaringsonderzoek probeert de gemeente constant onze dienstverlening te verbeteren. Zo was er een aantal maanden geleden een lange wachttijd voordat een Wmo melding opgepakt kon worden. Door extra personeel in te zetten is deze situatie opgelost. De aanvragen van inwoners worden weer binnen
normale termijnen opgepakt. Zo blijft de gemeente constant samenwerken aan het verbeteren van de dienstverlening.