Hulp bij aangifte bij steunpunt Belastingdienstop het Werkplein Hoogeveen

Trots vertelt Patricia bij binnenkomst dat ze tegenwoordig direct zelf de blauwe enveloppen opent en tot actie overgaat. “Wat bent u goed bezig”, reageert medewerker Dienstverlening Esther, werkzaam in het steunpunt van de Belastingdienst in Hoogeveen. “Wil je mij volgende week wel helpen met het invullen mijn belastingaangifte? Misschien heb ik wel weer recht op extra huur- en zorgtoeslag”, voegt Patricia er vragend aan toe.

De jaarlijkse periode voor de aangifte inkomstenbelasting is op 1 maart gestart. Dan wordt het voor Esther en haar collega’s weer extra druk bij het steunpunt. Esther keek ernaar uit, ze helpt inwoners uit Hoogeveen en omgeving graag persoonlijk met hun belastingen en toeslagen.

Over een drempel 

“We helpen iedereen altijd in alle rust met hun belastingen, juist ook met het invullen of checken van de jaarlijkse aangifte. Je kijkt dan direct of een inwoner recht heeft op toeslagen of dat er nog een betaling openstaat”, vertelt Esther. Hier is Patricia het helemaal mee eens: “Esther heeft mij, met haar geduldige hulp, echt over een drempel geholpen om maandelijks bij de Belastingdienst op kantoor langs te komen. Ze heeft zo’n goed luisterend oor.”

Goed bereikbaar

Voor Patricia was een regelmatige afspraak even nodig, zij had al enkele jaren geen aangifte inkomstenbelasting gedaan. Esther maakte voor haar een overzicht hoe de opgelopen achterstanden bij de belastingaangiften te betalen. Nu komt Patricia maandelijks langs. Samen checken ze of de betalingen goed gaan. “Patricia heeft haar leven, en ook haar belastingen weer goed op orde. Bij Patricia, maar eigenlijk bij veel inwoners, merk ik dat zij de weg naar het steunpunt goed weten te vinden”, aldus Esther. “Het Werkplein is toegankelijk. Meestal kan ik er binnen een paar dagen na het maken van de afspraak al terecht”, vult Patricia aan. “Mensen vinden het fijn dat we op het Werkplein een steunpunt hebben, op deze goed bereikbare locatie”, besluit Esther.

Voldoening door gezamenlijke hulp

Ook de werkcoaches van de gemeente Hoogveen ervaren de voordelen van samenwerking met de Belastingdienst. Ze lopen dagelijks het steunpunt binnen om gezamenlijk de situatie van een inwoner te bekijken. Mensen krijgen een nieuwe huurwoning, gaan vanuit een uitkering weer aan het werk, willen kindgebonden budget aanvragen: dit zijn enkele van de vragen vanuit de gemeente, waar de medewerkers van de Belastingdienst dagelijks mee aan de slag gaan. “Op een ander moment verwijs ik een inwoner met een hulpvraag door naar de gemeente, bijvoorbeeld voor het aanvragen van bijzondere bijstand. Zowel voor inwoners van Hoogeveen als voor alle uitvoerende organisaties is het belangrijk dat we dicht bij elkaar zitten, dat we gemakkelijk bij elkaar binnenlopen om mensen te kunnen helpen”, besluit Esther haar verhaal waarom ze zo graag op het Werkplein werkt.   

Maak een gratis afspraak in het steunpunt van de Belastingdienst op het Werkplein in Hoogeveen via belastingdienst.nl/langskomen of via de BelastingTelefoon (tel: 0800 – 0543). U bent dagelijks welkom van 09:00 – 16:00u (op maandag gesloten). 

U kunt ook een gratis afspraak maken om te videobellen of telefonisch hulp krijgen met de Belastingdienst.