Hoogeveen – Het college heeft het ‘Actieprogramma cultuur 2019-2022’ vastgesteld. Dit plan behelst een aanbod van sport, bewegen én cultuur aan alle kinderen in de gemeente.
Cultuur is – naast sport – goed voor de ontwikkeling van het brein van kinderen en jongeren. Het is ook een middel om maatschappelijke vraagstukken (zoals armoede, laaggeletterdheid en eenzaamheid) te voorkomen. Dit past bij de ambitie van het college om een kindvriendelijke gemeente te zijn waarin alle kinderen en jongeren alle kansen krijgen om succesvol op te groeien.
Regeling uitbreiden met cultuur
De nieuwe regeling (Brede Regeling Combinatiefuncties) heeft een andere focus en er is meer rijksbudget beschikbaar. Daardoor kan het aantal buurtsport‐en cultuurcoaches uitgebreid worden. Ook kunnen de nieuwe én huidige functionarissen breder worden in gezet. Bijvoorbeeld om lokale verbindingen tot stand te brengen tussen gemeente, gesubsidieerde sport en cultuurorganisaties, onderwijs, BSO/kinderopvang, welzijn, zorg en het bedrijfsleven. De nieuwe rijksregeling brengt ook meer rijksbudget met zich mee.
Het college van Hoogeveen heeft daarom besloten (oktober 2018) de Brede regeling combinatiefuncties in 2019 uit te breiden met cultuur (inzet cultuurcoach voor 16 uur per week). Dit met als doel om alle kinderen en jongeren in Hoogeveen een totaalaanbod op het gebied van sport en bewegen én cultuur te bieden. Cultuur, is naast sport goed voor de ontwikkeling van het brein van kinderen en jongeren en daarnaast een middel om maatschappelijke vraagstukken (zoals armoede, laaggeletterdheid en eenzaamheid) te voorkomen. Dit past bij onze ambitie om een kindvriendelijke gemeente te zijn waarin alle kinderen en jongeren alle kansen krijgen om succesvol op te groeien.
Actieprogramma cultuur
Cultuureducatie heeft de afgelopen jaren, met de Bibliotheek Hoogeveen als coördinator een flinke impuls gekregen. De uren voor coördinatie cultuureducatie worden op dit moment door de bibliotheek vooral besteed aan de organisatie en samenstelling van het cultuurmenu. Het cultuurmenu loopt goed en blijft vooralsnog in de huidige vorm en met de uren van de bibliotheek bestaan. Uit een eerste verkenning eind 2018 bleek dat de verbetering vooral zit in verbinding met het naschools aanbod en verbinding met bijvoorbeeld Jong Hoogeveen en het preventiemenu. Daarnaast is er onvoldoende zicht op de besteding van de CmK gelden en ontbreekt een actuele gezamenlijke visie op cultuureducatie binnen het basisonderwijs. Hoogeveen wil een totaalaanbod op het gebied van sport, bewegen én cultuur bieden aan alle kinderen en jongeren. Om dit te kunnen bereiken was een nadere verkenning van de opgave noodzakelijk. De resultaten van deze verkenning en de ambities en werkwijze voor de toekomst (inzet van cultuurcoach) staan in dit actieprogramma cultuur. Dit actieprogramma richt zich op het basisonderwijs. De doorlopende leerlijn en verbinding naar de voorschoolse periode en het voortgezet onderwijs wordt hierbij niet uit het oog verloren. Het actieprogramma is samen met onderwijs, culturele instellingen maar vooral ook samen met kinderen en jongeren gemaakt. Om tot een totaalaanbod op het gebied van sport en cultuur te komen zijn gesprekken gevoerd met:
- Stuurgroep cultuuronderwijs (bestaande uit bibliotheek, Scala en een vertegenwoordiging van het onderwijs).
- Directies van basisscholen, Juliana van Stolbergschool en O.B.S. De Zandloper.
- Educatiemedewerkers van de bibliotheek (verantwoordelijk voor het aanbod richting het onderwijs).
- Gemeentelijke beleidsadviseurs cultuur, onderwijs, sport en jeugd.
- Coördinator Cultuurmenu (bibliotheek Hoogeveen).
- Sportcoaches.
- Docenten basisonderwijs van O.B.S De Zandloper in Stuifzand, De Posthoorn in Pesse, Juliana van Stolberg in het centrum van Hoogeveen, De Schuthoek in de Schutlanden.
- Kinderen (leerlingenraden van O.B.S De Zandloper, Juliana van Stolbergschool, Het Hoeltien in Elim, O.B.S. De Driesprong in Nieuwlande.
- Betrekken van kinderen
jong Hoogeveen is een innovatieve, integrale aanpak om een betere en succesvolle toekomst voor kinderen en jongeren te realiseren. Kern van de aanpak is dat we dit samen doen. Samen met onderwijs en andere organisaties, maar vooral ook samen met kinderen, jongeren en hun ouders. Van hen vragen we steeds op verschillende manieren aan te geven wat er nodig is om kinderen en jongeren succesvol te laten opgroeien in Hoogeveen. We praten niet over kinderen, maar mét kinderen. Ook op het gebied van cultuur. Daarom is aan de leerlingen van de leerlingraden gevraagd wat ze graag willen veranderen op het gebied van naschoolse activiteiten en binnenschoolse activiteiten. De bovengenoemde scholen zijn bezocht. Er zijn gesprekken gevoerd in het bijzijn van de directeur of directrice. De leeftijd van de leerlingen lag tussen de 9 en de 11 jaar. De leerlingen gaven aan het erg leuk te vinden om te mogen meedenken en betrokken te worden bij het vervolgproces.