child on a bicycle at asphalt road in early morning. Boy on bike in the city
Algemeen

Back to school: zo fietsveilig zijn Drentse gemeenten

Hoogeveen-De scholen zijn weer begonnen en na een rustige zomerperiode is de weg weer bezaaid met fietsers. Oppassen geblazen dus in het verkeer. Vooral in Hoogeveen lopen fietsers risico, want nergens in de provincie gebeuren zo veel ongelukken met tweewielers als in deze gemeente. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Independer op basis van ongevallengegevens van Rijkswaterstaat. 

Ten opzichte van andere provincies is Drenthe relatief veilig voor fietsers. Jaarlijks gebeuren er zo’n 4,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dit aantal ligt een stuk lager dan landelijk gemiddeld (8,5). Drenthe is hiermee zelfs de ‘meest fietsveilige provincie’ van heel Nederland! Wel zijn er grote verschillen per gemeente.

Grootste kans op fietsongeval, dit zijn de uitschieters

Ten opzichte van het aantal inwoners blijkt Hoogeveen de minst veilige Drentse gemeente voor fietsers. Per 10.000 inwoners gebeuren hier volgens de meest recente cijfers 6,8 fietsongevallen per jaar. De vijf minst veilige Drentse gemeenten om te fietsen zijn als volgt:

  • Hoogeveen: 6,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  • Assen: 6,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  • Emmen: 5,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  • Westerveld: 5,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  • Meppel: 4,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners

Borger-Odoorn blijkt juist het veiligst. Hier gaat het jaarlijks om 2,3 ongevallen per 10.000 inwoners. Benieuwd hoe ‘fietsveilig’ jouw gemeente is? Bekijk dan de lokale kaartjes op de website van Independer: https://www.independer.nl/autoverzekering/info/schade/onderzoek/fietsongevallen-2023

Vaak auto betrokken bij fietsongeval

Bij veel fietsongevallen is een personenauto betrokken: in Drenthe gaat het om 61,9% van alle fietsongelukken. Vooral in Hoogeveen ligt dit percentage hoog: hier gaat het zelfs om 81,6% van alle ongelukken met fietsers. Ook in Meppel (76,5%), Tynaarlo en De Wolden (beide 66,7%) worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door auto’s. Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks zegt hierover:  “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aankomende evenementen