Weer slachtoffers van bankhelpdeskfraude

Hoogeveen – Afgelopen week heeft de politie weer meerdere aangiftes opgenomen van bankhelpdeskfraude. Wat de politie vaak te horen krijgen bij de aangifte is dat het verhaal erg realistisch klonk en dat de oplichters heel erg op het gevoel van de vooral oudere slachtoffers inspelen.
De oplichter belt in de meeste gevallen met een vals nummer naar het slachtoffer. Door een truc lijkt het in het scherm van de telefoon van het slachtoffer alsof zijn bank belt (spoofing). Vervolgens vertelt de oplichter, de nepbankmedewerker, dat er bijvoorbeeld verdachte activiteiten op de bankrekening plaatsvinden. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter het slachtoffer ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen en geld veilig te stellen op zogenaamde kluisrekeningen. Ook zijn er gevallen bekend waarin de besturing van de computer wordt overgenomen door het downloaden van bepaalde software of komt een ‘medewerker van de bank’ de pinpas thuis ophalen.
De politie vraagt dit onder de aandacht te brengen bij jullie (groot)ouders of ouderen in je omgeving? Vooral ouderen zij slachtoffer van deze vorm van oplichting. Zij hebben vanouds een groot vertrouwen in de bank en zijn digitaal minder vaardig. Mocht je door deze criminelen benaderd worden, hang dan direct op en bel zelf je bank om het te verifiëren