Tijdens de finale van het Technasiumproject ‘Wij hebben de toekomst’ op vrijdag 7 november hebben leerlingen van het Roelof van Echten College (RvEC) een bijzondere prestatie geleverd. In de Statenzaal van het provinciehuis in Assen pitchten zij hun ideeën over duurzame mobiliteit aan een deskundige jury. Team ‘De Energie Neutrale Eenheid’ sleepte hierbij de prijs voor meest vernieuwende idee in de wacht.
Slimme oplossing voor duurzame mobiliteit
“De leerlingen werkten de afgelopen acht weken intensief aan oplossingen voor de mobiliteit van de toekomst. Hun plan richtte zich op energieneutrale mobiliteit in kleine dorpen: lokaal opgewekte duurzame energie koppelen aan een huursysteem van elektrische auto’s, fietsen en steppen. Met slimme berekeningen toonden ze aan dat dit niet alleen milieuvriendelijker is, maar ook goedkoper kan uitpakken voor bewoners”, vertelt technasiumdocent Peter Kroezen. Zelfs een nieuw autodesign van lichte, duurzame materialen maakte deel uit van hun presentatie. De jury, bestaande uit Willemien Meeuwissen (gedeputeerde provincie Drenthe, portefeuille Economie), Kai Engelmann (programmamanager Ik Ben Drents Ondernemer) en Yvonne Dubben (ontwikkelmanager Arriva), prees het RvEC-team om de creativiteit, technische uitwerking en overtuigende presentatie.
Waardering voor alle teams
Ook de overige teams kregen complimenten voor hun ideeën en samenwerking. De jury sprak haar waardering uit voor het hoge niveau van de presentaties en de professionele manier waarop de leerlingen hun oplossingen onderbouwden. Kroezen: “Met hun deelname aan deze scholenchallenge hebben de RvEC-leerlingen laten zien dat ze innovatieve denkers zijn die met kennis, creativiteit en enthousiasme bijdragen aan een duurzamere toekomst voor Drenthe. Daar mogen ze trots op zijn!”
Over de scholenchallenge
De scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst’ is een initiatief van het Nationaal Programma Groningen, in samenwerking met Stichting Technasium en de provincies Groningen, Friesland en Drenthe. Het doel van de challenge is om jongeren actief te laten meedenken én meedoen aan de toekomst van hun eigen regio. Leerlingen werken in teamverband aan actuele maatschappelijke vraagstukken en ontwikkelen innovatieve oplossingen die écht toepasbaar zijn. Zo doen ze waardevolle ervaring op met onderzoek, samenwerken en presenteren; vaardigheden die ook buiten school van grote betekenis zijn.

