Afgelopen vrijdag, 21 november, namen de vierdejaars van ICT Lyceum-Wolfsbos een groep senioren mee in de wereld van kunstmatige intelligentie. Drie groepen leerlingen verzorgden elk een eigen PowerPointpresentatie: AI in het dagelijks leven, AI in kunst en taal en De toekomst van AI.
De middag begon rustig — logisch, AI is nu eenmaal nieuw terrein. Maar zodra de leerlingen interactieve vragen stelden, kwam het publiek los met eigen voorbeelden en nieuwsgierige vragen. Er kwamen herkenbare en soms verrassend alledaagse toepassingen voorbij: Sinterklaasgedichten laten schrijven door ChatGPT, recepten genereren, het herkennen van personen op foto’s en zelfs stemherkenning.
Na elke presentatie volgde een korte quiz: kon het publiek herkennen welke teksten of beelden door AI waren gemaakt? Ondertussen vulde de een docent van ICT Lyceum achter in de zaal de beoordelingen in — best spannend voor de leerlingen. Laura Ton van de bibliotheek: “De inhoud was voor hen niet erg ingewikkeld, maar ze lieten duidelijk groei zien in presenteren, het ‘vertalen’ van digitale kennis naar begrijpelijke taal en het professioneel aanspreken van een doelgroep die een flink stukje ouder is dan zijzelf.”
De open sfeer werkte aanstekelijk: senioren deden enthousiast mee en stelden volop vragen. Na afloop beantwoordden de leerlingen nog alle resterende vragen uit de zaal. Ton: “Het effect was direct zichtbaar: de aansluitende bibliotheekworkshop over chatbots zat binnen no-time vol.
Een mooi signaal dat nieuwsgierigheid werkt — en dat deze samenwerking tussen jong en oud precies raakt waar het om draait. Een waardevol project dat zeker een vervolg verdient.”
Tweede pilot met ICT Lyceum
Vorig jaar startten het ICT-Lyceum en de bibliotheek een pilot om jongeren en senioren dichter bij elkaar te brengen via digitale basisvaardigheden. In de eerste ronde hielpen tweedejaars leerlingen ouderen een-op-een door digitale vragen stap voor stap uit te leggen.
Dit jaar volgde een tweede pilot met een andere insteek: vierdejaars leerlingen die complete presentaties verzorgden over AI. Beide pilots zijn een groot succes. Senioren krijgen op een laagdrempelige manier grip op digitale ontwikkelingen, terwijl leerlingen ervaring opdoen in presenteren, communiceren en hun kennis toepassen in een maatschappelijke setting.
