Fietsen verbetert je gezondheid

Hoe fietsen je gezondheid kan verbeteren

Iedereen weet wel dat fietsen gezond is, maar waarschijnlijk niet precies waarom. Er zijn een aantal voorspelbare redenen, zoals dat beweging altijd goed is. Wil je weten hoe fietsen je gezondheid precies kan verbeteren, lees dan snel verder.

Fietsen voorkomt overgewicht

Fietsen is een inspanning waar je relatief weinig moeite voor moet doen, maar waar je toch veel calorieën mee verbrandt. Afhankelijk van je gewicht, conditie en snelheid verbrand je tussen de 500 en 750 calorieën per uur. Als je dus dagelijks een uurtje fietst zonder extra te eten heb je een calorieëntekort waarmee je flink kunt afvallen, zo ongeveer een halve kilo per week. En doordat je hartslag niet te veel omhoog gaat en je conditie wél verbeterd verbrand je ook nog eens meer vet gedurende de rest van de dag. Pak dus vaker de fiets, bijvoorbeeld naar werk, als je boodschappen gaat doen of zomaar om een rondje te fietsen.

Fietsen werkt stress verlagend

Als je in de natuur of op een rustige weg fietst hoef je even aan helemaal niets te denken. In de auto is dit wel anders, daar beland je in allerlei files en heb je te maken met andere vervelende weggebruikers. Op de fiets kun je alles van je af laten vallen. Als je een moeilijke dag hebt gehad op werk is een stukje fietsen een goede manier om van de stress af te raken. Zo kun je het makkelijker een plek geven en verschijn jij de volgende dag met frisse moed op het werk. Voor kantoor is het ook mogelijk om een stoelfiets aan te schaffen. Hiermee kun je tijdens het werk bewegen en de stress verlagen!

Fietsen verlaagt de kans op diabetes

Diabetes type 2 is een veel voorkomende ‘luxe-ziekte’, die eigenlijk vooral komt door te veel eten en te weinig bewegen. Doordat je als je vaker de fiets pakt meer beweegt en afvalt, verlaag je dus de kans op diabetes type 2. Maar niet alleen dat, je lichaam wordt ook beter in het verwerken van glucose en hierdoor zal je bloedsuikerspiegel dalen. Fietsen is dus een eenvoudige en goede manier om diabetes type 2 tegen te gaan!

Fietsen verbetert je weerstand

Buiten zijn is goed voor je, en buiten fietsen dus ook. Als je vaak de auto pakt voor korte afstanden is het slim om in de plaats daarvan te gaan fietsen. Dat is ook nog eens beter voor het milieu. Maar fietsen zorgt ook nog eens voor een betere weerstand, omdat je lichaam sterker wordt van dagelijks een stukje fietsen. Zo wordt het beter in het afweren van virussen en de griep.

Fietsen belast de gewrichten amper

Veel mensen merken dat wanneer ze meer gaan bewegen, ze last krijgen van hun gewrichten. Als je bijvoorbeeld loopt of hardloopt zul je snel last krijgen van je knieën. Dit werkt demotiverend en daarom zullen mensen ermee stoppen. Doordat bij fietsen er geen sprake is van een hoge impact, krijg je hierbij geen last van je gewrichten en is dit dus langer vol te houden. Vooral oudere mensen zullen veel baat hebben bij regelmatig een rondje fietsen, om zo ook in beweging te blijven.

Waar wacht je nog op

Er zijn dus genoeg redenen om snel een goede fiets te kopen:

  • Voorkomt overgewicht
  • Stress verlagend
  • Verlaagt de kans op diabetes type 2
  • Verbetert de weerstand
  • Nauwelijks belasting van de gewrichten

Dit bericht is mede mogelijk gemaakt door: fietsen op fietsen.nl

Deel dit bericht!

Geef een reactie