Amusement

Een bijzondere kijk op het puberbrein in De Tamboer

Hoogeveen – Op maandagavond gaf Aletta Smits een lezing over het puberbrein en de voordelen en gevaren van social media en games, en hoe je daar als ouder op in kunt spelen. De lezing is een gezamenlijk initiatief van Wolfsbos en Stichting Bijeen ter afsluiting van het leesproject PO/VO. Het leesproject is erop gericht om een doorgaande leeslijn te creëren tussen de leerlingen van groep 8 en de leerlingen van de 1e klas.

De avond begon rustig met een kop koffie of thee vanaf 19:00 uur, waarbij ouders op hun gemak in de sfeer konden komen. Om iets voor half 8 ging de metaforische schoolbel in De Tamboer en mocht iedereen zich begeven naar de grote Tamboerzaal, waar het podium was verbouwd voor de lezing van Aletta Smits, die op humoristische wijze vertelde over de belevingswereld van een puber en zijn/haar omgeving. Ze legt de ins en outs van pubers achter hun schermen uit aan ouders en medewerkers van onze school die zich terecht én onterecht zorgen maken. Het belooft een geweldige avond te worden met humor én verrassende inzichten.

Zo begon de lezing met een introductie over dat een puberbrein anders werkt dan het brein van volwassenen, omdat de frontale cortex nog niet goed is ontwikkelt. Een puber begint al op de leeftijd van 9-10 jaar met het ontwikkelen tot een echte puber. Daarbij schieten de hormonen omhoog en wordt de verantwoordelijkheid vaak ineens véél groter en moeten pubers veel meer zelf regelen. Doordat de voorste kwabben in de hersenen nog niet volop zijn ontwikkeld, kan een puber daar niet goed mee omgaan en zitten ze heel snel, heel hoog in de emoties die ze ervaren.

Ook legde ze uit hoe games en social media er door middel van vormgeving en functionaliteit voor zorgen dat pubers makkelijker blijven gamen of blijven scrollen op bijvoorbeeld Tiktok, en wat ze leren van dit gedrag tijdens het gamen of social media gebruik. Maar ook dat ze diezelfde dingen kunnen leren door te lezen. En hoe je als ouder kunt inspelen op de behoeften van een puber in plaats van hun belevenis te invalideren, waarbij je ook kunt helpen om hun schermtijd te verminderen of te monitoren.

Ze nam ook de gevaren door van een hoge mate aan schermtijd en wanneer je als ouder je terecht of juist onterecht zorgen maakt en wanneer er gesproken wordt van een game verslaving. En wat er in het hoofd van een puber gebeurd tijdens het gamen, welke type gamers er zijn en wat die typen zeggen over het karakter en de behoefte van de puber. Tussen de uitleg door haalde Aletta het publiek er bij door te vragen naar persoonlijke ervaringen met hun pubers óf met zichzelf en kwam ze regelmatig terug bij de mensen die zelf ook gamen, waardoor de lezing voor velen erg goed te relativeren was.

Aan het einde van de avond werd uitgelegd wat het belang van lezen is en werden er goodiebags met boeken uitgedeeld. Hierin werd onderscheidt gemaakt tussen goodiebags voor ouders van kinderen die op het Basisonderwijs zitten en voor ouders van kinderen die op het Voortgezet Onderwijs zitten. In elke goodiebag zat onder andere een zakje drop van boekendrop.nl, een door Cis Meijer gesigneerde boekenlegger en een boek. In enkele goodiebag zaten posters die ingeruild konden worden voor een extra spannend boek.

Voor wie de presentatie wil bekijken is deze beschikbaar via de website van De Loef Training.

Foto’s: GD Fotografie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aankomende evenementen