112/Misdaad

Snel en gemakkelijk contact met politie via social media

Hoogeveen – De politie in heel Drenthe is nog sneller bereikbaar via social media. Na het succesvolle voorbeeld van onder andere de politie in Oost-Nederland heeft ook de politie in Drenthe een webcareteam ingericht. Elke inwoner in de provincie Drenthe kan via de social mediakanalen zoals Facebook, Instagram en Twitter tips, meldingen en vragen achterlaten.

Het webcareteam staat dagelijks voor hun klaar tussen 14.00 en 22.00 uur. Op korte termijn wordt dit al uitgebreid naar tussen 9.00 en 22.00 uur. Maar ook vragen die buiten deze periode gesteld worden, worden natuurlijk opgepakt.
Uiteraard was het al mogelijk om te reageren via onze sociale mediakanalen, maar we konden een snelle reactie niet garanderen. Dit omdat we een groot deel van de tijd op straat zijn om meldingen af te handelen, mensen te helpen en boeven te vangen. Met het webcareteam is er naast de agenten op straat voortdurend een politiemedewerker beschikbaar die online meldingen, tips en vragen met prioriteit oppakt.
Naomi Hoekstra, districtschef in Drenthe, legt uit wat met het webcareteam wordt beoogd: ‘We moeten ook in de virtuele wereld contact hebben met burgers. Bovendien hopen we met deze pilot de drempel voor burgers te verlagen om contact te zoeken met de politie. Tenslotte willen we laten zien dat we een communicatieve organisatie zijn. Politiemedewerkers hebben trainingen gehad (en ontwikkelen zich nog steeds) op digitaal gebied. Webcare via onze kanalen social media moet er ook voor zorgen dat onze dienstverlening naar burgers verder verbetert.

Getuigenoproep
Gebleken is bijvoorbeeld dat als mensen snel antwoord krijgen op hun vragen, zij vervolgens makkelijker tips en informatie doorgeven. Bovendien is het via social media eenvoudiger om meteen een grote groep mensen te bereiken met een getuigenoproep. Door de snelle reacties van mensen kunnen we krachtiger en eerder zaken oplossen. Dat is ook een van de redenen waarom het webcareteam in Drenthe is gestart. De ervaringen worden nu al meegenomen in de verdere ontwikkeling van webcare bij politie Noord-Nederland voor de districten Friesland en Groningen.

Spoed? Bel 112!
Facebook, Twitter en Instagram zijn extra kanalen waar we gebruik van maken. Bij spoed moeten burgers uiteraard nog steeds 112 bellen. Voor minder dringende zaken is de politie bereikbaar via 0900-8844. Op politie.nl kunnen bezoekers informatie vinden en aangifte doen. Heb je een vraag, een tip of andere informatie? Je kunt het vanaf nu dus ook doorgeven via social media. Hieronder staan alle accounts voor de politie in district Drenthe.
Overzicht accounts sociale media Drenthe

De Wolden
Facebook: @politiebureauHoogeveen & @politiemeppel
Instagram: @polzuidwestdrenthe
Twitter: @PolitieDeWolden

Hoogeveen
Facebook: @politiebureauHoogeveen
Instagram: @polzuidwestdrenthe
Twitter: @PolitieHoogevn

bron en foto: politie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aankomende evenementen