Algemeen

Leerlingen RSG Wolfsbos onderzoeken eigen gedrag in verkeer en op social media

Hoogeveen: Overal in Hoogeveen hangen de spandoeken met de tekst “De scholen zijn weer begonnen”. Eenmaal op de middelbare school komen bijna alle leerlingen zelf op de fiets naar school. Reden voor RSG Wolfsbos om een projectweek te organiseren met de thema’s verkeersveiligheid en de gevaren van sociale media.

Aansluiten bij de belevingswereld van leerlingen
Roelina Zwiers, projectcoördinator onderbouw en docente LO bij RSG Wolfsbos vertelt enthousiast: “Leerlingen komen bijna allemaal op de fiets naar school. Veiligheid vinden we belangrijk, niet alleen op school maar ook wanneer de leerlingen onderweg zijn van en naar school. Daarom starten we het schooljaar voor de leerlingen van klas 2 met een verkeersproject. Dit jaar is het project in een nieuw jasje gestoken om nog beter aan te sluiten bij de belevingswereld van onze leerlingen. Het thema verkeersveiligheid linken we tijdens de projectweek ook aan een ander actueel thema onder jongeren, het gevaar van het verkeerd gebruik van sociale media.”

‘Ik zie ik zie wat jij niet zag’
Gedurende de projectweek worden elke dag verschillende organisatie en gastdocenten uitgenodigd om voorlichting te geven in de meest uiteenlopende vorm. Zo laat Veilig Verkeer Nederland de leerlingen ‘de dode hoek’ ervaren middels workshops, een verkeersfilm en de theatervoorstelling ‘ik zie ik zie wat jij niet zag’. Tijdens de voorstelling worden verhalen gespeeld die gaan over verkeer en worden leerlingen uitgedaagd om op zoek te gaan naar hun eigen gedrag in het verkeer. TeamAlert verzorgt een interactief optreden waarbij leerlingen met elkaar in debat gaan over diverse stellingen zoals ‘het gebruik van je mobiele telefoon op de fiets vergroot de kans op een ongeluk’.

Stof tot nadenken
Roelina Zwiers licht verder toe: “Opvallend vond ik de betrokkenheid, de openheid en het enthousiasme van de leerlingen. Leerlingen waren met name erg onder de indruk van het verhaal over de ‘grenzen’ op social media van wijkagente Renate Hoogland en Bureau Halt. Heel realistisch, interactief en met verhalen uit de praktijk zette de wijkagente de leerlingen aan tot nadenken over de gevolgen van diverse acties op sociale media. Kortom, een zeer geslaagde projectweek.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aankomende evenementen