112/Misdaad

Huis-aan-huis krantenverkoper probeert bejaarde man op te lichten

Noordscheschut- Op 21 maart kreeg een 79-jarige bewoner uit Noordscheschut een  huis-aan-huis-verkoper aan de deur die in naam van dagblad van het Noorden een abonnement probeerde af te sluiten.

De bewoner gaf aan hier geen belangstelling voor te hebben, temeer lezen niet meer vanzelf gaat bij de man.  Daarnaast heeft de bewoner ook geen smartphone of computer om de digitale berichten te kunnen lezen. Na dit te hebben aangegeven kreeg de bewoner wel een gratis krant aangeboden.

Gefeliciteerd met een abonnement

Een week later kwam er een brief op de mat van Mediahuis Noord die de bejaarde man feliciteerde met het lang weekend abonnement dat voor drie jaar was afgesloten met een ingangsdatum van 1 mei dit jaar . Deze zou na deze periode automatisch zou worden omgezet naar een doorlopend abonnement op Dagblad van het Noorden. Dit was inclusief toegang tot de digitale versie van de krant en toegang tot de online artikelen.

Lichte paniek

De man raakte licht in paniek toen hij dinsdag de brief openmaakte en las dat hij een abonnement had afgesloten, terwijl hij zeker wist dat dit niet zo was.  Daarop belde hij ontredderd zijn zoon en tevens mantelzorger. Die vond het al vreemd dat zijn vader zelfstandig een abonnement had afgesloten omdat hij weet dat zijn vader een aantal gegevens zelf nooit kan doorgeven omdat hij deze simpelweg niet (meer) weet en door zijn zoon worden beheerd. Daarnaast moet de man van een kleine A.O.W rondkomen en is het afsluiten van abonnementen iets wat niet in het uitgavepatroon kan worden ingepast omdat elke cent moet worden omgedraaid voor dat het uitgegeven kan worden

Niet kloppende  gegevens

De argwaan werd hoger toen bleek dat op de welkomstbrief wel de juiste adresgegevens waren gebruikt, maar er bankgegevens waren gebruikt die niet aan zijn vader toebehoorden. In telefonisch contact met het klantcontactcentrum van Dagblad van het Noorden bleek ook dat er een e-mailadres was genoteerd die zogenaamd van de bejaarde man zou zijn. Ook was er een  telefoonnummer genoteerd van de man, wat ook al weer opmerkelijk was omdat de oude man zijn nummer niet weet. De medewerker van klantcontactcentrum heeft de excuses uitgesproken voor dit gebeuren en  aangegeven het abonnement kosteloos te annuleren voor de man. Daarnaast zal de zaak intern verder worden onderzocht en moet de betreffende verkoper op het matje komen.

Annuleringsbrief met vraagtekens

Twee dagen na het contact met het klantcentrum kwam er een brief vanuit het klantcentrum. ‘‘Wij vinden het jammer dat u heeft besloten heeft uw aangevraagde abonnement op Dagblad van het Noorden vroegtijdig stop te zetten . Hiermee bevestigen wij uw kosteloze annulering binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen.” Deze brief roept ook alweer vraagtekens op omdat de man nooit een abonnement is aangegaan. Daarnaast is het een klein geluk dat de welkomstbrief van 30 maart is onderschept door de zoon. Want reageren binnen de wettelijke termijn van 14 dagen als het abonnement vier weken later op 1 mei was ingegaan had niet gekund.

Contact met de politie

Er is door de familie contact opgenomen met de politie over een eventuele aangifte tegen de verkoper. Maar door het snelle handelen en het onmiddellijk stopzetten van, niet door de meneer, afgesloten abonnement kunnen er geen strafrechtelijke stappen worden ondernomen. Inmiddels is er om dit voorvallen te voorkomen een beveiliging geplaatst. Het is niet bekend of er meer voorvallen zijn van afgelopen dinsdag 21 maart in Noordscheschut.

Politie waarschuwt en geeft tips

Ik ben senior en voel me onveilig, wat kan ik doen?

Beperk financiële schade

Om te voorkomen dat er grote bedragen van uw bank- of girorekening gehaald kunnen worden, is het verstandig om geld dat niet direct nodig is, van uw lopende rekening over te boeken naar een spaarrekening. Als u daarnaast via uw bank zorgt dat u niet onnodig (veel) ‘rood’ kunt staan op uw lopende rekening, voorkomt u ook dat anderen grote bedragen van uw rekening kunnen halen.

 

Pas op voor babbeltrucs

Babbeltrucs zijn smoesjes waarmee oplichters proberen mensen te beroven van uw geld, waardevolle spullen, sieraden, handtas of bankpas. De oplichters ogen vaak betrouwbaar. Ze komen aan de deur, bellen op of spreken u aan op straat. Ze zeggen bijvoorbeeld dat ze van de bank zijn, van de thuiszorg, dat ze de meterstand komen opnemen of vragen u of hun kind bij u naar het toilet mag.

 

Wees voorzichtig: open de deur niet helemaal en gebruik een kierstandhouder of deurketting.

Vraag altijd een legitimatiebewijs als iemand namens een instantie of bedrijf komt.

Medewerkers van banken, verzekeringsmaatschappijen, thuiszorginstellingen en dergelijke komen nooit zonder afspraak bij u thuis voor financiële zaken. Vraag hen later terug te komen en bel naar de instantie om hun verzoek te controleren.

Geef nooit uw pinpas en/of pincode af. Een bank of de politie vraagt daar nooit naar.

Bewaar altijd uw pinpas en pincode apart.

Laat onbekenden niet binnen, hoe betrouwbaar of onschuldig ze ook ogen. Er zijn verhalen bekend van kinderen die vragen of iemand wil meewerken aan een werkstuk en er vervolgens vandoor gaan met geld en sieraden. U kunt hen vragen terug te komen als u niet meer alleen thuis bent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aankomende evenementen