Algemeen

Europese Unie op het verkeerde spoor

Europese Unie op het verkeerde spoor

Hoogeveen-Heel verrassend heeft de Europese Unie groen licht gegeven voor de aanleg van de Lelylijn, een nieuw spoorverbinding vanuit Amsterdam via Heerenveen-Drachten naar Groningen. “De treinreis wordt hiermee met ca. 30 minuten verkort naar het Noorden” is het argument van de Europese Unie, stelt Gemeentebelangenraadslid Jan van der Sleen, hieraan toevoegend “maar dat geldt alleen voor Friesland en Groningen. Drenthe heeft geen voordeel in reistijd. De Europese Unie zit op het verkeerde spoor. Als troost wordt gemeld dat door de Lelylijn meer ruimte komt op het traject Zwolle-Groningen doordat het knooppunt Meppel meer ontzien wordt, maar dan moet je wel wachten tot minimaal 2040-2045, dat is Drenthe voor de gek houden”. Van der Sleen legt uit dat de realisatie van de Lelylijn zeker zo’n 20 jaar duurt, vanwege het doorlopen van alle procedures, verwerving van de nog ontbrekende gronden en de uiteindelijke bouw zal altijd uitlopen in de bouwplanning.

De HSL, met nagenoeg gelijke lengte, is hiervan het voorbeeld. “Een ander punt is dat de kosten van de Lelylijn nu op 3,5 miljard euro worden geraamd maar in de loop van deze minimale 20 jaar zeker naar boven wordt bijgesteld. Drenthe wordt geacht om t.z.t. mee te betalen maar we komen zelf met de Lelylijn op een zijspoor”. Van der Sleen houdt zich al jaren bezig met de infrastructuur en vond de oplossing om de “flessenhals” Meppel aan te pakken een goede oplossing ook voor het Noorden dus incl. Drenthe en voor Hoogeveen.

GB Hoogeveen vindt het daarnaast veel efficiënter en realistischer om de flessenhals bij knooppunt Meppel op te lossen, dat scheelt wekelijks 9 uur aan storingen. GB Hoogeveen spoort daarom de provincie Drenthe aan om zich hiervoor sterk te maken. Van der Sleen: “Het is cruciaal dat Drenthe bereikbaar blijft voor de reizigers van en naar Drenthe en we moeten daarom in sneltreinvaart dit knooppunt in Meppel verbeteren”. Dan kunnen er ook weer 4 treinen per uur stoppen in Hoogeveen en kunnen we wellicht weer een IC station worden.

“In ons verkiezingsprogramma van GB Hoogeveen hebben we nog een andere optie vermeld” vervolgt Van der Sleen “waardoor we een directe aansluiting krijgen op Duitsland als alternatief voor de Nedersaksenlijn. Als ten noorden van de A37 een spoorverbinding gelegd wordt naar Nieuw-Amsterdam, dan ontstaat er via Coevorden een directe aansluiting op de Bentheimer Eisenbahn. Daarmee heb je een veel betere ontsluiting en dat is goed voor heel Drenthe, Groningen en Twente”.

Geef een reactie

Aankomende evenementen