Foto: Pixabay
Algemeen

Minder WW-uitkeringen in augustus in Drenthe

In de provincie Drenthe daalt het aantal WW-uitkeringen in augustus verder. In vrijwel alle sectoren nam het aantal WW-uitkeringen af. Alleen in het onderwijs en in de uitzendbranche waren er eind augustus meer WW-uitkeringen dan in de maand ervoor. De groeiende vraag naar medewerkers in het klantcontact zorgt voor een flinke stijging van het aantal vacatures in dit beroep.

Minder WW-uitkeringen in augustus

Eind augustus telde Drenthe 4.186 WW-uitkeringen. Dat is 1,6% van de Drentse beroepsbevolking. Het aantal WW-uitkeringen in Drenthe nam in augustus af met 89 uitkeringen (-2,1%) ten opzichte van vorige maand. Vanuit vrijwel alle sectoren daalde de WW. Vooral onder WW’ers uit de commerciële dienstverlening, zorg & welzijn en bouw nam het aantal uitkeringen af. Alleen in het onderwijs en in de uitzendbranche waren in augustus iets meer WW-uitkeringen dan in de maand ervoor. Voor het onderwijs is een toename van de WW in augustus een jaarlijks terugkerend patroon dat wordt veroorzaakt doordat veel tijdelijke contracten van leraren aan het eind van het schooljaar worden beëindigd. Eind augustus 2022 was het aantal WW-uitkeringen in Drenthe ruim lager dan een jaar eerder (-27,3%).

Groei vacatures klantcontact in Drenthe

Er is een groeiende vraag naar medewerkers klantcontact in vrijwel alle sectoren. Dit komt doordat mensen meer online kopen bij webwinkels. Ook bieden bijvoorbeeld de overheid, banken, zorgverzekeraars en energieleveranciers steeds vaker diensten aan via internet. Het aantal vacatures voor dit beroep nam dan ook flink toe in Drenthe: in het afgelopen jaar is het aantal vacatures vrijwel verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor. Tegelijk zijn er in die periode juist minder mensen met een WW-uitkering die een baan als klantcontactmedewerker zoeken. Hierdoor is er inmiddels in de regio – net als in alle andere arbeidsmarktregio’s – meer vraag dan aanbod naar klantcontactmedewerkers. Consumenten merken dit ook; wachttijden bij klantcontactcenters lopen steeds vaker op. Dat komt naast de personeelstekorten door een toenemend aantal klantvragen en langere, complexere vragen. Bedrijven krijgen bijvoorbeeld extra vragen in verband met dure energiecontracten of leveringsproblemen van producten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aankomende evenementen