PvdA Hoogeveen noemt ontbreken liften NS-station onwenselijk en onbegrijpelijk

hoogeveen – Tot minimaal eind juli moet het NS-station Hoogeveen het stellen zonder liften. Reizigers vanuit Hoogeveen die afhankelijk zijn van een lift kunnen daardoor perron-2 niet bereiken. Reizigers die in Hoogeveen arriveren op perron-2 kunnen dit perron niet verlaten. PvdA Hoogeveen wil dat het college van B&W in actie komt.

“Stel, je bent afhankelijk van een rolstoel en arriveert vanuit Groningen in Hoogeveen. Je verlaat de trein op perron-2 en rolt richting de lift. Op die lift hangt een poster dat er tot eind juli geen lift is. Je kunt bellen naar de NS Klantenservice en die sturen dan een taxi, maar daar heb je niets aan. Je zit immers vast op perron-2”, schetst PvdA-fractievoorzitter Stan van Eck de bizarre situatie op het NS-station Hoogeveen. “De enige optie is wachten op de volgende trein en dan doorreizen naar Meppel. In Meppel kun je dan de trein terug naar Groningen nemen om vervolgens in Hoogeveen de trein opnieuw te verlaten, maar dit keer op perron-1. Vanaf perron-1 kun je dan eindelijk station Hoogeveen verlaten.”

Geen oude schoenen weggooien

Niet alleen mensen in een rolstoel ondervinden problemen door het ontbreken van liften. Ook mensen die afhankelijk zijn van een rollator, anderszins slecht ter been zijn of een kinderwagen of buggy mee hebben en willen reizen, zijn de dupe.

“Een bekend gezegde luidt ‘Gooi geen oude schoenen weg voor je nieuwe hebt gekocht’. Dat is hier helaas wel gebeurd”, vertelt PvdA-er Van Eck. “De oude liften zijn gesloopt voordat de nieuwe er waren. Het wachten is op printplaten met chips. Het is al lang bekend dat er wereldwijd een tekort aan chips is.”

“Er is geen enkele garantie dat eind juli de printplaten er zijn, maar nog twee maanden zonder liften is sowieso onwenselijk. Het is onbegrijpelijk dat NS en ProRail deze situatie hebben laten ontstaan. We willen daarom dat het college in actie komt.”
Tijdens de raadsvergadering van 2 juni zal de Hoogeveense PvdA het college oproepen bij NS en ProRail aan te dringen op het realiseren van een tijdelijke oplossing.

Deel dit bericht!

Geef een antwoord