opinie: College cybercrime bestrijding FNV/UNIVE, Schutstraat Hoogeveen

Zoals iedereen merkt sluit het aantal banken en pinautomaten in Hoogeveen. Dat betekent dat men ook minder persoonlijk contact heeft met bankmedewerkers voor een gesprek om de hoek. Tegenwoordig gaat alles meer online en op afstand. Dat heeft dus ook zijn nadelen.

Cybercriminelen maken van deze lacune gebruik. Via mobiel, internet en wat nog meer.

Spijtig is dat ze vooral op zoek zijn naar de zwakkeren met een lek, banken moeilijk doen over vergoeden van schade en de daders door de afstand erg moeilijk te pakken zijn. Onder zwakkeren versta ik dan ook ondermeer ouderen. Deze generatie komt nog uit een generatie waarin gold een eerlijk man houdt zijn woord en de achterdeur open houden voor bezoek.

Dat is allang niet meer. In hun naïviteit trappen ze daarom nogal eens in een asociale laffe figuur die zich voordoet als bankmedewerker. Maar ook anderen kunnen slachtoffer worden van cybercriminelen. Ze spelen daarbij ook in op emoties en sociaal gevoel. Probleem is dat de materie erg ingewikkeld is. Zo ontdekte ik tijdens de lezing van FNV/UNIVE over dit item. Mijn buurman hield tijdens een workshopje een verhaal over techniek van zijn mobiele telefoon, die ik niet goed kon volgen, hoewel ik mezelf als redelijk ontwikkeld beschouw.

Misschien moet ik het maar zo eenvoudig mogelijk houden ? Maar zonder computer kan ik niet. Andere reacties volgen ook uit het publiek, maar die waren niet voor iedereen te horen.

Helaas gaat de techniek erg snel en men kan zich niet meer afsluiten van online werken.

Daarom was ik ook wel blij met deze praktische lessen aan de Schutstraat in Hoogeveen.

Het zette me wel aan het denken over o.m. gebruik van wachtwoorden en dubbelcontroles.

Advies is dan ook om koel te blijven en logisch na te denken. Maar uiteindelijk kan iedereen slachtoffer worden, bijvoorbeeld als ie vermoeid is. Helaas is er geen 100 procent garantie.

Dat geeft gevoelens van onveiligheid, soms groter dan ’s avonds alleen op straat lopen. Bovendien speelt schaamte een rol. Hoe kon ik zo stom zijn ? Ook de slimmeriken onder ons. Advies is bij eventuele onraad en schade aan de bel te trekken bij de bank en de politie. Zo kan men zelf geholpen worden maar ook anderen helpen een aangifte compleet te krijgen. Iedereen krijgt nog info toegestuurd van de cursusleiding om nog eens te laten bezinken. Want ondanks de praktische info, is alles veelal te technisch, ook voor de cursusleider.
Ik kan niet goed beoordelen welke veiligheidsprogramma’s nu wel echt veilig zijn. Ik heb
wel geleerd geen onbekende programma’s te downloaden en zo min mogelijk persoonlijke informatie online te delen en niet mijn naam te noemen als ik een telefoon nummer niet herken. Situatie is zorgelijk. Cybercrime neemt toe. Vrijwel iedereen is geconfronteerd
met o.m. phishingmails, whatsappfraude of nepsms’jes van banken. En zo zijn er talloze fraudegevoelige zaken, zoals de stofzuiger met wifi. Het is daarom verstandig dat banken servicepunten houden en ook de bibliotheek en verzorgingshuizen cursussen hierin geven. Ook op scholen, want vooral de jeugd gaat lichtzinnig om met snelle media zoals Whatsapp.

Ook moet de politie meer capaciteit krijgen om deze ingewikkelde materie te bestrijden
en moeten banken bij overmacht van de cliënt de schade ook vergoeden. Ook moet er
meer internationale samenwerking komen voor dit grensoverschrijdend probleem. Want men kan wel denken de problemen van mijn buren interesseert me niet, maar uiteindelijk is iedereen gebaat bij één vuist tegen de drek van de maatschappij. Zo hebben banken ook
een stimulans om ook zelf klantvriendelijk te zijn en cybercrime te bestrijden. Wat mij
betreft mag cybercrime ook wel zwaarder bestraft worden. Men pakt zwakkeren. En richt behalve financiële schade ook grote emotionele schade aan. En schaadt het vertrouwen.

Ronald Wilfred Jansen, Hoogeveen

Deel dit bericht!

Geef een antwoord