Geen treinen in Hoogeveen tussen zaterdag 7 t/m zondag 22 mei

Tussen Groningen en Zwolle ligt een spoorboog. Bij deze bocht moeten treinen afremmen. De spoorboog wordt aangepast waardoor treinen straks sneller kunnen rijden. Dit zorgt voor een kortere reistijd en een verbeterde overstap voor reizigers naar Groningen en Zwolle.

Kortere reistijd en betere overstap

In de huidige situatie remmen treinen in de bocht bij Hoogeveen af tot 80 kilometer per uur. Door aanpassing van het spoor aan beide kanten van het station hoeft dat straks niet meer. De treinen kunnen op snelheid blijven rijden. Hierdoor kan de dienstregeling worden aangepast tussen Groningen en Zwolle. Dit zorgt voor een kortere reistijd en een betere overstap.

Dit gaat er gebeuren

Pro rail verleggen het spoor iets voor de snelweg A28, richting het Bethesdaziekenhuis. Op de brug over de snelweg buigt het spoor weer terug en snijdt de boog af. Hier verleggen we het spoor een aantal meters in noordelijke richting.

Bij het station blijft het spoor op z’n plek. Hier worden wel het noordelijke perronspoor en de wissels weg. Na het station, bij de overweg Toldijk/Pesserstraat, verschuift het spoor naar het noordwesten. Hier verleggen prorail  het spoor tot maximaal vijftien meter. Het spoor gaat verder van de Stuifzandseweg en Prilleweg liggen. Vanaf het viaduct over de N374 bij het Oude Diep blijft het spoor op z’n huidige plek.

Bussen worden ingezet

Tussen Meppel en Groningen is de dienstregeling aangepast. De extra reistijd kan oplopen tot 30 minuten. Er zullen bussen worden ingezet. Ga voor de actuele reistijden naar de NS reisplanner

Verbeteren station

Naast dat we op het station het noordelijke perronspoor en de wissels weghalen gaan we ook de perrons vernieuwen en voorzien van nieuw meubilair. Het stationsgebouw krijgt een nieuwe pui en er komt een hellingbaan. De stationsliften krijgen een grote onderhoudsbeurt.

Veilige overgang en geluidsmaatregelen

We verbeteren de veiligheid op de spoorwegovergang Toldijk/Pesserstraat. Deze overweg ligt direct naast het station. Over een langere lengte scheiden we het fietsverkeer van het autoverkeer. Ook voegen we een middengeleider toe tussen de autorijstroken.

Ter hoogte van De Holtmaden plaatsen we raildempers. Dit zijn blokken van staal en kunstof, die met clips aan de zijkant van een spoorstaaf worden bevestigd. Het plaatsen van de raildempers nemen we mee tijdens de uitvoering van de werkzaamheden aan de spoorboog. De geluidschermen bij Het Hoge Holt plaatsen we op een later moment. De locaties kun je vinden op deze kaart.

Deel dit bericht!

Geef een antwoord