Top Dutch Solar Racing eindigt op vierde plek in Solar Challenge Morocco 2021

AGADIR – De Solar Challenge Morocco 2021 zit erop voor Top Dutch Solar Racing. Het studententeam uit Groningen, waaronder de uit Hoogeveen afkomstige Jolijn Visser aan deelneemt, is om 17:15 gefinished na een zenuwslopende rit. Met dit resultaat treedt het huidige team in de voetstappen van de eerste lichting van Top Dutch Solar Racing en behaalde ze de vierde plek in het klassement!

Een terugblik

Afgelopen maandag begon het avontuur voor Top Dutch Solar Racing; de Solar Challenge Morocco 2021 ging van start. In eerste instantie niet de solar challenge waar ze op hadden gehoopt, maar vanwege de afgelasting van de Bridgestone World Solar Challenge 2021 in Australië zijn ze in Marokko beland.

Het begin ging stroef. Er was veel bewolking op de eerste dag wat heel nadelig uitpakte; want zonder zon geen energie. Ook waren er technische issues die de zonneauto, Green Spirit, belemmerden om haar ware potentie te laten zien. Green Spirit eindigde de etappe in Zagora.

Op de tweede dag was het team genoodzaakt om hun zonneauto aan de kant van de weg op te laden. Nadat de batterij vol genoeg was om het helse Atlas-gebergte te trotseren, had de groene zonneauto geen problemen met de steile hellingen. Tijdens het rijden ontdekte het team dat bij het uitrollen de weerstand erg hoog was waardoor ze veel energie verloren. Om die reden is de zonneauto de resterende kilometers door de vrachtwagen naar het kamp gebracht. Uiteindelijk eindigde de racedag om 19:34 in Merzouga, middenin de Sahara.

Diezelfde avond kreeg het team nog een onaangename verrassing te verduren. Rond de klok van 23:00 waaide er een enorme zandstorm op. Tenten vlogen links en rechts omver en het voelde alsof je werd gezandstraald. Gelukkig kon het team Green Spirit wel in veiligheid brengen, al moesten ze haar de volgende dag wel schoonmaken…

Racedag 3 begon soepel en Green Spirit reed zonder problemen door de prachtige Sahara en het Atlas-gebergte van Marokko. Er was een strategische keuze gemaakt om de zonneauto weer op te laden aan de kant van de weg, zodat de rest van de dag uitgereden kon worden in de zonneauto. Met hernieuwde energie pakten de studenten de solar challenge met beide handen aan. De rest van de dag verliep soepel en zonder problemen, en de zonneauto trotseerde wederom het Atlas-gebergte met twee vingers in de neus.

De een na laatste dag, racedag 4, begon wederom vroeg. In de nasleep van de zandstorm moest er nog veel gebeuren voordat het team uiteindelijk zou starten met de etappe. Het technische mankement dat op dag 2 van de race was gevonden, was inmiddels opgelost waardoor Green Spirit soepeler over de weg rolde. De rest van de etappe verliep vlekkeloos, al waren sommige studenten geveld door een voedselvergiftiging. Drie kwart van alle 250 studenten van de verschillende teams kregen last van de Marokkaanse spijs.

De laatste racedag, dag 5, begon energiek. Het team had zin om de solar challenge af te sluiten en over de finish te rijden in het zonnige havenstadje Agadir. De strategisten hadden lang doorgewerkt om een model te genereren waarbij de zonneauto met geringe energie toch op tijd kon finishen. Het geschreven model bleek 1 op 1 te kloppen; een hele prestatie van de strategisten. Volgens het model zou het team 3 minuten voor tijd aankomen in Agadir, maar helaas wegens technische mankementen is er toch besloten om de zonneauto de laatste kilometers te traileren. Uiteindelijk reed Green Spirit de laatste meters toch nog over de finish, wat een euforisch moment was voor het hele team.

Slaapgebrek, voedselvergiftiging en een schorpioenenbeet

Het zat het studententeam niet mee tijdens de race. Vijf dagen lang maakten de studenten dagen van 12+ uur lang wat resulteerde in slaapgebrek, en een excessieve consumptie van koffie.

Verandering van spijs doet eten, wordt wel gezegd, maar helaas pakte het voor het studententeam anders uit. Zeven teamleden kregen voedselvergiftiging, middenin de race, en brachten veel tijd door in het kleinste kamertje. Het ging zelfs zo ver dat ze een “ziekenbus” hadden gehuurd waarin alle zieke teamleden in konden.

Als kers op de taart werd een teamlid gebeten door een schorpioen. In de Sahara zijn natuurlijk veel gevaarlijke dieren te vinden, al is dat wel het laatste waar elk solar team aan dacht tijdens de race. Gelukkig gaat het goed met het slachtoffer en werd ze opgevangen door de Nederlandse ambassade, die binnen no-time een ziekenhuis had geregeld. Inmiddels staat ze op haar benen en lacht ze weer!

Pole position en vierde in het klassement

De vorige editie van het Top Dutch Solar Racing deed in 2019 mee aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Hier behaalde dit team destijds pole position tijdens de kwalificatie, en vierde plek in het algemene klassement.

Het huidige team racete dus niet in Australië, maar wel in Marokko. Ook zij behaalden pole position tijdens de kwalificatie; alweer de snelste zonneauto en snelste coureur. Daarnaast sleepten ze ook de vierde prijs in de wacht. Wellicht is het toeval dat de resultaten identiek zijn, maar de lat is in ieder hoog gelegd voor de volgende lichting!

Over Top Dutch Solar Racing

Top Dutch Solar Racing is een studententeam uit Groningen. Deze 22 studenten bouwen samen een zonneauto. Het team bestaat uit studenten van de Hanzehogeschool Groningen, Rijksuniversiteit Groningen, Noorderpoort, ROC Friese Poort en Alfa College. Deze unieke combinatie van MBO-, HBO-, en WO-studenten is wat Top Dutch Solar Racing bijzonder maakt; multidisciplinaire teams zijn de toekomst. Het project wordt in samenwerking met overheden, bedrijven en onderwijsinstellingen mogelijk gemaakt. Foto Harjan Offereins

Deel dit bericht!

Geef een antwoord