Column

Opinie Ziekenhuis Bethesda

Storend bewoordingen in de ‘Treant’ van: “Voor veel burgers is die beperkte toegang tot medische zorg moeilijk te begrijpen. Wen er maar aan, veel ruimer gaat de zorgcapaciteit de komende jaren niet worden”, aldus zorgverslaggever Arend van Wijngaarden in Dagblad van het Noorden d.d. 21 september 2021. Een ziekenhuis hoort altijd direct snelle en adequate zorg te kunnen leveren. In die zin maakt het onderscheid tussen spoedeisende hulp, basisspoed post of huisartsenpost niet uit. Natuurlijk moeten er bepaalde procedures gevolgd worden en is het soms ook handig het ziekenhuis van te voren te bellen zodat ze weten wat te doen, bijvoorbeeld bij een adderbeet. Er zijn situaties dat 112 bellen moet, maar dan moet er wel een ambulance en bed ter beschikking staan. Soms kost bellen te veel tijd. Bellen heeft soms niet direct zin als het ongeval zeer nabij het ziekenhuis plaatsvindt. Bovendien
zijn er stresssituaties waarin men alleen maar denk: zo snel mogelijk naar het ziekenhuis.
Ook zijn er kwetsbare groepen zoals ouderen en zwak begaafden die niet goed zijn in het volgen van allerlei procedures. Verder kan ook een telefoon stuk zijn of zoek geraakt. Bovendien is iemand die gewond is afhankelijk van de hulp van derden rondom hem heen.

Ook kan een gewonde niet altijd goed inschatten of zijn wond zorgwekkend is of niet. Het lijkt me wel dat een wond zo snel mogelijk behandeld moet worden om erger te voorkomen.

Dat wordt verhinder door slechte bereikbaarheid, verwijzingen en gebrek aan capaciteit.
De gewonde voetballer had direct geholpen moeten worden. Of wilde het ziekenhuis hem daar de procedures uitleggen ? En hem zeggen dat hij alleen maar in de weg lag ? Wie ’s nachts of in het weekend iets krijgt hoef niet te rekenen op hulp in Hoogeveen.  Dit soort incidenten leidt tot imagoschade. Bethesda heeft zelfs de nationale pers gehaald. Het lijkt me voor het personeel ook demotiverend om de klant niet als koning te kunnen behandelen. Ook cliënten raken steeds meer teleurgesteld in de bestuurders die altijd goede zorg beloven. Ik hoop dat een nieuw kabinet snel iets doet aan de macht van de met bedrijven in aandelen en financiële belangen verbonden zorgverzekeringen om de acute zorg  betaalbaar en op peil te brengen. Ik hoop ook op meer waardering van zorgmedewerkers die zich het vuur uit de sloffen rennen om mensen te helpen, wat zich uiteindelijk moet uitbetalen in hogere loon en gezondere arbeidsomstandigheden in plaats van een aai op de bol, een aalmoes of een sneer.

Ronald Wilfred Jansen, Hoogeveen

Geef een reactie

Aankomende evenementen