Algemeen

Onderwijs en bedrijfsleven vinden elkaar in cursus op maat

HOOGEVEEN – Het Alfa-college in Hoogeveen en Probis Nederland, gespecialiseerd in elektrotechnische installaties in de retail, hebben samen een cursus ontwikkeld die de kennis van monteurs verdiept. De cursus ‘Lokaliseren en inspecteren van storingen in elektrotechnische installaties’ is een paar maanden geleden als pilot van start gegaan met medewerkers van Probis en de eerste ervaringen stemmen tot tevredenheid.

 

Barry ten Voorde van Probis: “Studenten zijn tegenwoordig breed opgeleid, terwijl in het bedrijfsleven vaak specifieke kennis nodig is. Vanwege werkdruk is er weinig tijd om deze op de werkvloer te vergaren, waardoor een kloof kan ontstaan tussen ervaren vakmannen en jonge medewerkers of zij-instromers. Dit kan leiden tot frustraties op de werkvloer. Ik vind dat het bedrijfsleven zelf de verantwoordelijkheid moet nemen om te voorkomen dat kennis verloren gaat. Daarom heb ik contact gezocht met Ronald Verweij van het Alfa-college, met het verzoek een opleiding op maat te ontwikkelen. Gezamenlijk hebben we dit vormgegeven.”

Ronald Verweij, docent elektrotechniek, noemt het verzoek van Ten Voorde ‘een interessante uitdaging’. De mannen kennen elkaar goed, omdat Ten Voorde ooit student was van Verweij. “Tijdens het ontwikkelen van de cursus werkte dat zeker in ons voordeel, we hadden vaak aan een half woord genoeg”, aldus de docent. “Er is een cursus ontstaan vanuit een bottom-up gedachte: waar lopen medewerkers van Probis tegenaan en hoe verwerken we dit in een cursus? Echt maatwerk dus.”

De cursisten komen uit het hele land naar Hoogeveen om een avond in de week specifieke kennis voor hun dagelijkse werk op te doen. Er zijn 33 theoriemodules en diverse practicum- en praktijkopdrachten. Gedurende twintig cursusavonden van drie uur komen theorie en praktijk bij elkaar. Ten Voorde: “Nieuwe medewerkers die net hun diploma hebben behaald, lijken geneigd bij een ander af te kijken in de uitvoering van hun werkzaamheden. Werkelijke technische kennis ontbreekt soms, waardoor zelfstandig werken lastig is. In de cursus leren deelnemers zelf na te denken en de theorie te doorgronden.”

Cursist Jan Hein Smits (45) vindt die aanpak prettig en merkt in zijn dagelijkse werk als servicemonteur bij Probis dat de cursusavonden hem nu al meer zelfvertrouwen geven. “Ik heb een mts-opleiding in telematica en ervaring in de industriële automatisering en utiliteitsbouw. Inmiddels werk ik vijf jaar bij Probis en heb ik behoefte aan extra kennis. De manier van lesgeven bevalt me goed. Er is een mooie balans tussen theorie en praktijk. Het zijn wel lange dagen, want ik zit ’s morgens al om 6.00 uur in de auto. Toch voelt het niet vermoeiend om ’s avonds nog drie uur les te hebben. Alles gebeurt met een glimlach, er is veel ruimte voor grappen. Een mooi voorbeeld van het verdiepen van kennis is de nummering van relais. Ik werk ermee, maar heb in de cursus geleerd wat de betekenis van die nummering is. Meer kennis geeft meer zelfvertrouwen en ik bel daardoor minder vaak naar de zaak met vragen.”

Gedurende het ontwikkelingsproces is een tweede cursus ontstaan, voor monteurs die behoefte hebben aan basiskennis. Verweij: “Zij kunnen een theoretisch voortraject volgen dat bestaat uit zes cursusavonden van drie uur. Ook deze cursus is op maat ontwikkeld voor Probis en sluit naadloos aan op de cursus ‘Lokaliseren en inspecteren van storingen in elektrotechnische installaties’.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aankomende evenementen