Algemeen

Verbod op ongevraagde telefonische verkoop

Hoogeveen – Vanaf vandaag  (1 juli 2021) mogen bedrijven consumenten niet langer ongevraagd bellen om producten of diensten aan te bieden. Ook mogen goede doelen niet langer ongevraagd bellen voor een donatie. Dit is het gevolg van een wijziging in de Telecommunicatiewet die consumenten meer bescherming moet bieden.

Telefonische verkoop alleen voor klanten of na toestemming

Volgens de nieuwe regels mogen bedrijven of ideële organisaties (zoals goede doelen) alleen in de volgende gevallen bellen:

  • De consument heeft toestemming gegeven.
  • De consument is klant van het bedrijf (of is de afgelopen 3 jaar klant geweest).
  • De consument is donateur van het goede doel, heeft een petitie getekend of is bij een bijeenkomst aanwezig geweest.

Verder geldt:

  • Een bedrijf of goed doel mag mensen niet onder druk zetten om toestemming te geven.
  • Het moet duidelijk zijn voor welke producten of diensten de toestemming geldt (en voor hoelang).
  • Anoniem bellen mag niet meer. Het telefoonnummer van de organisatie moet zichtbaar zijn.
  • Het gebruik van vooraf aangevinkte vakjes is niet toegestaan.
  • De consument moet de toestemming makkelijk kunnen intrekken.

Regels beschermen ook zzp’ers

De nieuwe regels voor telemarketing moeten ook bescherming bieden aan ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid (zoals zelfstandigen zonder personeel). Ook zzp’ers kunnen voortaan alleen nog worden benaderd via de telefoon als ze daar expliciet toestemming voor hebben gegeven, klant of donateur zijn (geweest).

Bel-me-niet Register opgeheven

Het Bel-me-niet Register is per 1 juli 2021 opgeheven. Consumenten konden voorheen hun telefoonnummer in dit register inschrijven om ongewenste telefoontjes te voorkomen. In de praktijk was dit systeem niet waterdicht en werden mensen toch nog gebeld. Met de nieuwe regels is het Bel-me-niet Register niet meer nodig. Persoonsgegevens die in het Bel-me-niet Register stonden, zijn verwijderd.

Meer informatie voor consumenten

Wilt u weten wat u als consument kunt doen om hinderlijke telefoontjes van callcenters tegen te gaan? Lees dan: Hoe voorkom ik ongewenste telefoontjes van bedrijven en goede doelen?

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: