GGD medewerkers krijgen te maken met onheus en ongeoorloofd gedrag

De afgelopen maanden heeft de GGD Drenthe veel positieve reacties gekregen op de wijze waarop ze het vaccineren in Drenthe vorm hebben gegeven. De meeste inwoners hebben begrip voor de moeilijke en onzekere omstandigheden waarin de medewerkers van de GGD hun werk doen.

Directeur Publieke Gezondheid Hans Kox: “We zien al maanden dat de mensen zich goed gedragen en dat waarderen we enorm. We vragen dit nog even vol te houden. We snappen dat de spanning richting de vakantieperiode oploopt en dat iedereen zo snel mogelijk gevaccineerd wil worden. Dat zien we bijvoorbeeld doordat in ons callcenter en op de vaccinatielocaties mensen hun irritaties richting onze medewerkers uiten.”

Zowel in het Drentse callcenter als op de vaccinatielocaties krijgen medewerkers te maken met inwoners die boos zijn vanwege het soort vaccin wat ze krijgen of een afspraak die hen niet past of niet snel genoeg gemaakt wordt. Daarnaast is ook het niet willen dragen van een mondkapje of de wachttijd op de vaccinatielocatie steeds vaker een reden om medewerkers van de GDD daar op een agressieve manier op aan te spreken.

GGD Drenthe roept inwoners op om zich respectvol te blijven gedragen richting de medewerkers. Manager Marjon Feenstra: “We zien een oplopende spanning, dat is begrijpelijk. Tegelijkertijd zijn wij een uitvoeringsorganisatie en afhankelijk van allerlei keuzes die landelijk gemaakt worden. Onze medewerkers kunnen daar niet op aangesproken worden, en zeker niet op een onheuse wijze.”

Gelukkig is het merendeel van de mensen die bellen of langskomen om zich te laten vaccineren wel blij met de inzet van de medewerkers. Marjon Feenstra: ”We krijgen ook heel veel bedankjes, complimenten en soms zelfs cadeautjes. Het is fijn om te zien dat een beetje vriendelijkheid voor onze medewerkers ze enorm goed doet.“

Deel dit bericht!

Geef een antwoord