Start aanpassen spoorboog bij Hoogeveen begint na de zomer

Hoogeveen – Bij Hoogeveen ligt een spoorboog. Bij deze bocht moeten treinen afremmen. De spoorboog wordt aangepast waardoor treinen straks sneller kunnen rijden. Dit zorgt voor een kortere reistijd en een verbeterde overstap voor reizigers naar Groningen en Zwolle.

Kortere reistijd en betere overstap

In de huidige situatie remmen treinen in de bocht bij Hoogeveen af tot 80 kilometer per uur. Door aanpassing van het spoor aan beide kanten van het station hoeft dat straks niet meer. De treinen kunnen op snelheid blijven rijden. Hierdoor kan de dienstregeling worden aangepast tussen Groningen en Zwolle. Dit zorgt voor een kortere reistijd en een betere overstap.

Dat doet prorail zo

Prorail verleggen het spoor iets voor de snelweg A28, richting het Bethesdaziekenhuis. Op de brug over de snelweg buigt het spoor weer terug en snijdt de boog af. Hier verlegt prorail het spoor een aantal meters in noordelijke richting.

Bij het station blijft het spoor op z’n plek. Hier worden wel het noordelijke perronspoor en de wissels weggehaald. Na het station, bij de overweg Toldijk/Pesserstraat, verschuift het spoor naar het noordwesten. Hier zal het spoor tot maximaal dertig meter worden verlegd. Het spoor gaat verder van de Stuifzandseweg en Prilleweg liggen. Vanaf het viaduct over de N374 bij het Oude Diep blijft het spoor op z’n huidige plek.

Een veilige spoorwegovergang en geluidsmaatregelen

Prorail verbeterd de veiligheid op de spoorwegovergang Toldijk/Pesserstraat. Deze overweg ligt direct naast het station. Over een langere lengte scheiden we het fietsverkeer van het autoverkeer. Ook zal een middengeleider worden toegevoegd tussen de autorijstroken.

Op twee locaties worden geluidmaatregelen toegepast. Deze maatregelen nemen prorail mee tijdens de uitvoering van de werkzaamheden aan de spoorboog. Het gaat om geluidschermen van een meter hoog bij Het Hoge Holt en raildempers bij de De Holtmaden. De locaties kun je vinden op deze kaart.

foto: prorail

Deel dit bericht!

Geef een antwoord