CBR moet 600.000 theorie- en praktijkexamens in halen

Door de lockdowns zijn er ruim 600.000 examens in te halen. Vandaag deelt het CBR een Plan van aanpak om de reserveringstermijnen te verkorten.

De gevolgen van corona op de maatschappij zijn enorm. Door de lockdowns zijn er ruim 600.000 theorie- en praktijkexamens in te halen, bovenop de 1,5 miljoen examens dat jaarlijks wordt afgenomen. Omdat de uitgestelde examens als eerste worden ingehaald kan de reserveringstermijn voor andere kandidaten oplopen tot wel 20 weken. Het knelt vooral bij de praktijkexamens voor de auto, motor en bromfiets. Daar is het inhalen van grote aantallen examens lastiger dan bij theorie-examens vanwege het 1-op-1 karakter van praktijktoetsen.

Teveel tekst? Kijk de video via de link

Meer capaciteit, minder herexamens

Om dit gezamenlijk probleem aan te pakken, breidt CBR dit jaar het examinatorencorps met 20% uit. Ook werken we over, zijn we vaker open en vragen we fitte gepensioneerden om langer te blijven. Maar dit alleen lost het enorme stuwmeer aan examens niet op. Met o.a. jongeren en opleiders is daarom besproken of er keuzes gemaakt moeten worden in soorten examens, of voorrangsregels nodig zijn en hoe we kunnen zorgen dat er minder herexamens nodig zijn. Dat laatste heeft ieders voorkeur.

Helaas heeft al jaren de helft van alle examenkandidaten minstens twee pogingen nodig om te slagen voor het autopraktijkexamen, een slagingspercentage van 50%. Als het slagingspercentage met 10%-punt stijgt, scheelt dit 80.000 herexamens per jaar. Het is dus essentieel dat rij-opleiders hun leerlingen alléén examen laten doen als ze goed zijn voorbereid. Zo zijn andere kandidaten eerder aan de beurt.

CBR heeft de rijscholen opgeroepen om voor eind mei een slagingspercentage van minstens 54% te realiseren, vier procent meer dan het slagingspercentage in het afgelopen jaar. Ook hebben we gevraagd om een plan waardoor het slagingspercentage aan het einde van het jaar stijgt naar 60%. Afhankelijk van de situatie eind mei, hebben we aan het ministerie de volgende maatregelen voorgesteld (in volgorde van inzet):

  1. Het tijdelijk niet aanbieden van de tussentijdse toets;
  2. Het tijdelijk niet aanbieden van faalangstexamens;
  3. Het tijdelijk verhogen van de examenleeftijd (personenauto) naar 18 jaar.

Het stopzetten van de tussentijdse toets scheelt 80.000 examenplekken per jaar. Daardoor wordt de reserveringstermijn enkele weken korter. Het is duidelijk dat niemand deze maatregelen wil. Maar ook niemand wil reserveringstermijnen van 15 tot 20 weken. Als deze maatregelen onoverkomelijk zijn, dan moet de inzet daarvan dat zo kort mogelijk duren.

Vooruitzicht voor theorie-examens

Tot de persconferentie van gisteravond (23 maart) was het  onzeker wanneer kandidaten weer theorie-examen mogen doen voor de auto, motor of bromfiets. Het is nu bekend dat er geen versoepelingen zijn in de maatregelen.  Alleen theorie-examens voor beroepsvervoerders zijn wegens de coronasituatie toegestaan. Zodra we mogen starten en alle beperkingen (bijvoorbeeld het aantal mensen in een zaal) worden opgeheven verwachten we de ruim 300.000 in te halen theorie-examens relatief snel in te lopen. Met maximale openstelling en overwerk kunnen we de capaciteit verhogen tot circa 200% van normaal. Hiermee kan mogelijk voor het einde van 2021 de reserveringstermijn weer normaal zijn (maximaal 4 weken voor een theorie B-examen).

Lees het Plan van aanpak. Daarin is ook een samenvatting van de meedenksessies met jongeren en rijscholen te vinden. Bron CBR

Deel dit bericht!

Geef een antwoord