Kinderpostzegelactie gaat vandaag van start

Hoogeveen – Vanaf vanmiddag 12.00 uur  gaat de Kinderpostzegelactie weer van start en kunnen basisschoolleerlingen uit groep 7 & 8 voor de 72ste keer verschillende producten – waaronder kinderpostzegels verkopen.

Wist je dat ruim 90.000 kinderen in ons land op dit moment géén veilig thuis hebben? Dat zijn gemiddeld twee kinderen per klas die thuis te maken hebben met geweld, armoede of verslaving. Onvoorstelbaar toch? Stichting Kinderpostzegels zet zich al sinds 1924 in voor kwetsbare kinderen in Nederland. Als eerste land ter wereld besluit Nederland in 1924 een speciale postzegel met toeslag voor ‘het misdeelde kind’ in te voeren. In die tijd was de Spaanse griep net voorbij en veel kinderen waren wees geworden. De opbrengst van de verkoop zorgde voor een dak boven het hoofd van deze kwetsbare doelgroep. In de jaren erna is Stichting Kinderpostzegels kwetsbare kinderen blijven steunen.

Kinderen langs de deuren
In de beginjaren verkopen volwassenen de postzegels, aangestuurd door het Nederlands Comité voor Kinderpostzegels. Maar in 1948 komt meester Verheul uit Waarder op het briljante idee om de kinderen uit zijn klas de kinderpostzegels te laten verkopen. Hij wil dat zij iets doen voor kinderen die het moeilijk hebben. Het werd een groot succes! De opbrengst stijgt flink. Een jaar later krijgt de Kinderpostzegelactie de vorm die we nu nog steeds kennen: voor kinderen, door kinderen.

Stichting Kinderpostzegels
Sinds 1989 zorgt het team van Stichting Kinderpostzegels niet alleen voor de inzameling van het geld, maar ook voor een goede verdeling ervan. Kinderpostzegels staat altijd dicht bij ieder kind. Dus helpt de Stichting kinderen die opgroeien in armoede en steunt ze met de opbrengsten bij de oprichting van de Kindertelefoon. Nu, bijna honderd jaar later, zet Stichting Kinderpostzegels zich nog steeds in voor kwetsbare kinderen. Als gevolg van de coronacrisis zitten nog veel meer kinderen dan gebruikelijk in een onveilige en stressvolle situatie thuis of op een opvanglocatie. Daarom werd dit jaar, in samenwerking met Augeo Foundation en Stichting Het Vergeten Kind, ‘Het Crisisfonds voor kwetsbare kinderen thuis’ opgericht. Kinderen hebben het vooral nu, na maanden van veel thuis zijn in een lastige situatie, hard nodig om hun problemen even te kunnen vergeten, hun zorgen los te laten en te ontspannen. Om die reden ondersteunt het Crisisfonds op verschillende manieren activiteiten die bijdragen aan het verbeteren van de situatie van de kwetsbare kinderen.

Het ontwerpen van de zegels
Het eerste ontwerp van de kinderpostzegels is gemaakt door de heer G. Rueter. De afbeelding is een kind tussen twee beschermengelen. Vanaf dan kiest Stichting Kinderpostzegels ieder jaar een kunstenaar en een ontwerp dat het beste bij het thema van dat jaar past. Zo stonden Dick Bruna met nijntje en Fiep Westendorp met Jip en Janneke op de zegels. In 1984 stond er voor het eerst een strip op de kinderpostzegels. Deze werd getekend door Joost Swarte en won meteen de prijs voor de mooiste postzegel ter wereld! Bekijk hier alle zegels door de jaren heen.

Bekende personen en figuren op kinderpostzegels
Niet alleen tekeningen, ook foto’s gingen de zegels sieren. In 1972 stonden bijvoorbeeld portretten van de drie prinsen van Oranje ‒ Willem-Alexander, Johan-Friso en Constantijn ‒ op de kinderzegels. Hun vader, Prins Claus, had de foto’s zelf gemaakt. Precies veertig jaar later, in 2012, fotografeert dan nog Prins Willem-Alexander in navolging van zijn vader zijn eigen dochters Amalia, Alexia en Ariane voor de kinderpostzegels. Deze brachten een recordopbrengst van 11,6 miljoen euro op. De postzegel ‘100 jaar Fiep Westerdorp’ uit 2016 werd uitgeroepen tot de mooiste kinderzegel ooit. Dit jaar staat de jarige nijntje op de zegels, als eerbetoon aan haar 65ste verjaardag.

kinderen veilig op pad

Uiteraard willen de kinderen veilig op pad  gaan. Met de geldende maatregelen heeft kinderpostzegels daarom diverse manieren ontwikkeld om zowel fysiek als digitaal langs de deuren te gaan. Hoe ze dit jaar langskomen, lees je hieronder.

1. Persoonlijke videoboodschap

Stichting Kinderpostzegels gaat digitaal! Voor het eerst krijgen kinderen dit jaar de mogelijkheid om de producten van de Kinderpostzegelactie met een persoonlijke videoboodschap digitaal te verkopen. Zoals je van ons kan verwachten zorgen wij ervoor dat deze manier van verkopen door basisschoolleerlingen voldoet aan alle mogelijke privacyregels. Benieuwd welke dit zijn? Klik hier.

Via een persoonlijke pagina kunnen kinderen hun eigen videoboodschap opnemen en deze doorsturen naar familie, vrienden en kennissen. Bovendien kunnen zij via hun persoonlijke pagina de bestellingen en verkopen overzichtelijk bijhouden. Dus hoe leuk is het als er bestellingen binnen komen via de verstuurde videoboodschappen!

2. Verkoopbox

Ieder jaar stemt het straatbeeld vrolijk door kinderen die langs de deuren gaan om producten van de Kinderpostzegelactie te verkopen. En wie kent de bekende deurzegels op de deuren niet? Ook dit jaar zullen de kinderen van deur tot deur gaan. Maar met gepaste afstand! Vanwege de geldende 1,5 meter maatregel kunnen de kinderen dit jaar op pad met een speciaal ontworpen verkoopbox. Hoe dit in zijn werk gaat, kun je zien in deze infographic.

 

3. Bestelformulier door de brievenbus

 

Het kan natuurlijk gebeuren dat kinderen niet mogen aanbellen of dat er niemand thuis is. Dan kan een kind het bestelformulier achterlaten in de brievenbus en kan de bewoner alsnog bijdragen aan een veilig thuis voor ruim 90.000 kinderen.

 

Deel dit bericht!

Geef een reactie