Herbouw historische Fokker D.21 in beslissende fase

Hoogeveen – Mooi nieuws en een belangrijke stap voorwaarts voor de bouwers van de Fokker D.21. Chief Engineer bij Fokker Technologies  Frank van dalen overhandigde dit weekend op vliegveld Hoogeveen aan projectleider Jack van Egmond de schriftelijke goedkeuring, de z.g. certificering van de constructie van de herbouw Fokker D.21.

Door Sjoerd Looijenga

Alle onderdelen van het beroemde jachtvliegtuig uit de meidagen van 1940 zijn in de afgelopen periode met behulp van  prestatieberekeningen, luchtwaardigheidsdata samen met de in totaal 416 bouwtekeningen kritisch tegen het licht gehouden. Het vliegtuigontwerp is daarmee nu officieel goedgekeurd en daarmee gecertificeerd.

Voor de mensen achter het project kwam het goede nieuws als een volkomen verrassing. Tijdens de Open Hangar dag op Vliegveld Hoogeveen zorgde het moment voor veel emoties. Een hartverwarmend applaus van de aanwezigen vormde de voorlopige bekroning van zes jaar keihard werken.

In deze corona-tijden mochten slechts 250 personen de open dag bezoeken. Iedereen hield zich keurig aan de strenge richtlijnen van het RIVM. Het zorgde alleen voor wat vertraging bij binnenkomst van de bezoekers die uit het hele land naar Hoogeveen waren gekomen.

De meeste waren vooral geïnteresseerd in de herbouw van de klassieke Fokker D.21. De organisatie achter het project presenteerde het laatste nieuws en een voorzichtige planning. Want wanneer zou het vliegtuig zijn eerste vlucht kunnen maken?

De officiële certificering van de constructie is een zeer belangrijke administratieve hobbel die nu genomen is. Voor een z.g. standaard BVL, Bewijs Van Luchtwaardigheid, is nu alleen nog de goedkeuring van de propeller nodig. Een Duitse specialist zal zich daar over een aantal weken over buigen.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is de toezichthouder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Zij beoordeelt de aanvraag en kan over een paar maanden de BVL afgeven. ILT beoordeelt het toestel op papier als een herbouw Fokker D.21. In theorie zou nog dit jaar de motor kunnen worden getest en de eerste z.g. taxiruns gemaakt kunnen worden.

Het moment van de eerste vlucht is daarmee een stuk dichterbij gekomen. Inmiddels is bekend geworden dat de voormalige RAF-vlieger en huidig testpiloot, de Engelsman Dan Griffith, de testvluchten gaat uitvoeren.

Op zondagmiddag 11 april volgend jaar moet tijdens een speciaal evenement, dat geheel in het teken staat van 75+1 jaar bevrijding, op vliegveld Hoogeveen de eerste openbare publieksvlucht gaan plaatsvinden. Na een afwezigheid van 81 jaar keert er dan een Fokker D.21 terug in het Nederlandse luchtruim.

 

 

Deel dit bericht!

Geef een reactie