Demonstrerende FNV gaat gesprek met Taxiwerq niet aan

Hoogeveen – Een aantal werknemers van payrollbedrijf Taxiwerq (waarbij ongeveer 3.500 taxichauffeurs, door heel Nederland en bij verschillende vervoerders werken) zijn vandaag, 25 juni, met een eisenpakket en steunbetuigingen naar hun werkgever in Hoogeveen gekomen. FNV heeft geconstateerd dat Taxiwerq in de afgelopen periode arbeidsovereenkomsten onterecht heeft aangepast en opgezegd, loon niet correct doorbetaalt en medewerkers onder druk heeft gezet om mee te werken aan ontduiking van regels omtrent ontslagaanvraag. 

Minke Jansma, bestuurder FNV Taxi: “Het regent de afgelopen weken klachten van medewerkers. We hebben Taxiwerq aangesproken op haar onacceptabele gedrag, zij geven aan alles te repareren, maar in de praktijk zien wij daar te weinig van.”

Jan Fieten geeft hierop aan dat FNV van harte welkom is in Hoogeveen. Het voorstel dat wij een klein groepje chauffeurs gedaan hadden, waarbij ‘nee’ ook een goed antwoord geweest was, heeft geleid tot deze commotie. Dat betreuren wij en hebben wij inmiddels allemaal rechtgezet. Fieten stelt ook dat Taxiwerq na het eerste gesprek met de bond in april over de Corona crisis herhaaldelijk contact gezocht heeft met de FNV voor een vervolggesprek over een bredere aanpak van de baan- en betalingsproblematiek in de taxisector in de coronacrisis.

Taxiwerq herkent zich niet in de uitingen van FNV. “Wij willen niemand te kort doen. Er zijn vier brieven van de FNV binnengekomen betreffende individuele gevallen en er is een petitie vandaag in de brievenbus beland, ondersteunt door 42 sympathisanten. Natuurlijk wij willen goed werkgever zijn voor al onze werknemers. Laat daar geen misverstand over bestaan, maar zoiets relatief kleins zo groot uitpakken, geeft ons nu eindelijk het podium om uit te spreken waar het daadwerkelijk om gaat.”

Het bedrijf hoopt namelijk dat FNV Taxi zijn pijlen niet alleen meer richt op Taxiwerq, maar juist op de opdrachtgevers (gemeenten en zorginstellingen) van de taxibedrijven. “Zo pleit de taxibranche er al langere tijd voor dat opdrachtgevers via de zogeheten 80/20 regeling de vervoerders voor 80 procent voor niet-gereden ritten blijft betalen.”

“De taxibranche wordt door de overheid gezien als onderdeel van de zorgketen. Sinds half maart hebben enkele opdrachtgevers zich gehouden aan hun morele verplichting, maar het overgrote deel niet of middels allerlei bezwaren”, aldus Fieten. “Daarnaast zal, zoals het nu lijkt, de rekensystematiek van de 80/20 regeling niet aansluiten op die van de NOW waardoor taxibedrijven niet weten waar ze aan toe zijn op dit moment. Als de financiële keten niet op gang komt en opdrachtgevers niet thuis gaan geven gerekend vanaf 16 maart 2020 zal de NOW 2.0 de financiële tekorten gaan opvangen van NOW 1.0. Na september zal dan een groot deel van het contractvervoer ineenstorten.

Betreffende het vanochtend buiten niet te woord staan van een groepje FNV-ers vol emotie is zijn antwoord: “Wij hadden vandaag heel graag op een normale, constructieve wijze het gesprek willen aangaan met de aanwezige bestuurder van FNV (sector Taxi), Minke Jansma en/of een vertegenwoordiger. Geen van beide wilden ons pand betreden. FNV gaf haar standpunt middels toeters, bellen en schreeuwend gedrag voor ons pand. Ons inziens is dat niet de juiste manier om met elkaar in gesprek te komen, hetgeen wij juist heel graag willen en al meerdere malen hebben geuit, getuige de ontvangst middels ons spandoek en koffie en soesjes. FNV en Taxiwerq behartigen dezelfde belangen. Wij willen ook maximaal baanbehoud. Wat ons betreft: “jammer dat het zo is gelopen vandaag”. Bron: Taxiwerq

Deel dit bericht!

Geef een reactie