Pinnen als voorzorgsmaatregel tegen coronavirus

Hoogeveen – Supermarkten en foodservicegroothandels doen een dringend beroep op klanten om te pinnen bij het betalen. Bij contant betalen komen klant en kassamedewerker vaak met elkaar in aanraking en dat is vanwege het coronavirus zeer ongewenst. 

Deze maatregel van supermarkten en foodservicegroothandels sluit aan bij op de oproep van het RIVM om handen schudden en lichamelijk contact zo veel mogelijk te vermijden. Hiermee wil de branche bijdragen aan het indammen van het coronavirus.

Als klanten echt niet kunnen pinnen of erop staan om contant te betalen aan de kassa, dan is het verzoek om het geld op de kassa te leggen en het eventuele wisselgeld ook weer van de kassa af te pakken.

Bij de Nederlandse supermarkten en foodservicegroothandels staat de zorg voor medewerkers en klanten voorop.

De branche volgt de ontwikkelingen rondom het coronavirus op de voet en handelt in lijn met de adviezen van RIVM en GGD.

Winkelwagen of mandje verplicht

Het gebruik van een winkelwagen is verplicht in supermarkten, ook als een klant slechts één product nodig heeft. Bovendien laten supermarkten maximaal één klant per 10 m2 winkelvloer toe. In een winkel van 1000 m2 mogen dus maximaal 100 klanten tegelijk binnen zijn. Supermarkten regelen dit door het aantal winkelwagens te beperken. Het gebruik van een winkelwagen helpt klanten ook om voldoende afstand te houden.

In kleinere supermarkten zonder winkelwagens wordt het gebruik van een mandje verplicht. In deze winkels is slechts een beperkt aantal mandjes beschikbaar, zodat het niet te druk wordt in de winkel.

Als bij een winkel op een bepaald moment geen winkelwagen of mandje beschikbaar is, mogen op dat moment geen nieuwe klanten naar binnen. Klanten moeten buiten wachten tot er een wagen of mandje beschikbaar is.

Supermarkten nemen deze maatregel om ervoor te zorgen dat mensen anderhalve meter afstand kunnen houden van elkaar. Deze afstand beperkt het risico voor klanten en medewerkers om elkaar te besmetten met het coronavirus.

Door deze maatregel kan bij een beperkt aantal winkels buiten een rij ontstaan. Supermarkten hebben contact met gemeenten over ondersteuning bij het handhaven van voldoende afstand in wachtrijen buiten.

Oproep ‘Afstand houden’ op kleding vakkenvullers

Ook vakkenvullers helpen klanten eraan herinneren om anderhalve meter afstand te houden. Zij dragen vanaf deze week aangepaste werkkleding met de oproep om afstand te houden. Klanten komen regelmatig en vaak onbewust te dicht in de buurt van supermarktmedewerkers. Veel medewerkers maken zich daar zorgen over en dat is begrijpelijk. De kleding helpt klanten eraan herinneren om voldoende afstand te houden en veilig boodschappen te doen. Supermarktketens kiezen zelf hoe ze hun kleding aanpassen, bijvoorbeeld met een opvallend hesje. Dit kan per keten verschillen.

Bron:CBL

 

Deel dit bericht!

Geef een reactie