Start cultuureducatietraject leerlingen RENN 4 school De Windroos

Hoogeveen – Leerlingen en docenten van RENN4 school De Windroos van Eduwiek in Hoogeveen snijden op woensdag 29 januari om 12.00 uur een vrolijke taart aangesneden. Aanleiding is de officiële start van het cultuureducatietraject dat de school in samenwerking met Scala Centrum voor de Kunsten uitvoert. Op de taart sieren de eerste prachtige resultaten van de lessen beeldende kunst. Het traject is mogelijk door ondersteuning van de landelijke subsidieregeling Versterking Cultuureducatie VMBO/V(S)O/Praktijkonderwijs.

Met de subsidieregeling beoogt het Fonds Cultuurparticipatie scholen te stimuleren om, samen met een culturele instelling, talentontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling op het gebied van cultuur vanzelfsprekend te maken voor de leerlingen binnen de betreffende onderwijsinstellingen.

Beeldende kunst en muziek
Bij De Windroos is het onderwijs gericht op leerlingen van 12 tot maximaal 20 jaar met een verstandelijke en/of een lichamelijke beperking. Het traject met hen is leuk begonnen en de school is enthousiast: “De leerlingen hebben van vakdocenten van Scala les gekregen in beeldende kunst en muziek. Er is gewerkt met twee thema’s. Het was prachtig om de leerlingen er aan te zien werken. Iedereen erg enthousiast!”

Kriebelbeestjes
De eerste lessen op De Windroos sloten aan bij het vak ‘wereldoriëntatie’. De leerlingen hebben zich eerst verdiept in insecten en hun leefwereld. Individueel en in groepsverband maakten ze insecten in 3D en schilderwerken van bloeiende tuinen, met veel plezier en verrassende resultaten. “Eerst bespraken we ‘kriebelbeestjes’ en later spraken we over ‘licht en donker’. Voor de ‘kriebelbeestjes’ maakten we insecten van papier en als pentekening. Van die kriebelbeesten krijg ik een heel raar gevoel,” vertelt één van de leerlingen.

Harp
“Bij muziek mochten we ook op diverse muziekinstrumenten spelen. Bijvoorbeeld op een harp, gitaar, keyboard of djembé. Natuurlijk wilde iedereen als eerste op elk instrument.” Wat een enthousiasme bij de leerlingen: “Ik heb nog nooit op een harp gespeeld, mijn moeder zal wel jaloers zijn.”

Deel dit bericht!

Geef een reactie