Vanaf 2020 ‘roettaks” motorrijtuigenbelasting voor dieselauto’s

Hoogeveen – Eigenaren van een oudere dieselauto betalen vanaf 1 januari 2020 een toeslag van 15% op de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting). Oudere dieselauto’s stoten vervuilende fijnstof uit. De overheid wil daarom het bezit en het gebruik van vervuilende auto’s minder aantrekkelijk maken.

Fijnstof, zoals roet, is slecht voor het klimaat en onze gezondheid. Veel fijnstof wordt uitgestoten in het verkeer, vooral door oudere dieselauto’s. De overheid maakt het met de fijnstoftoeslag financieel interessanter om een schonere auto te kopen.
Vervuilende dieselauto’s
De toeslag, die ook wel bekend staat als de ‘roettax’, geldt voor auto’s en bestelwagens die op diesel rijden. Het gaat om dieselauto’s die een fijnstof uitstoten van meer dan 5 milligram per kilometer. Of die geen fabrieksroetfilter hebben als de fijnstofuitstoot onbekend is. Bent u eigenaar van zo’n voertuig? Dan moet u vanaf 1 januari 2020 15% meer motorrijtuigenbelasting betalen, de fijnstoftoeslag. Voor een gemiddelde auto die op diesel rijdt en tussen de 1350 en 1450 kilo weegt, kost dat 225 euro per jaar.

Sommige dieselauto’s, zoals zware dieselbestelauto’s, hebben een fijnstofuitstoot in milligram per kilowattuur (kWh). Hiervoor komt er ook een norm. Heeft u een dieselauto die meer dan 10 milligram per kWh fijnstof uitstoot? Dan gaat u ook de fijnstoftoeslag betalen vanaf 1 januari 2020. Dit voorstel moet de Eerste Kamer nog goedkeuren.

Fijnstofuitstoot nakijken
De Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) houdt in het kentekenregister gegevens bij over fijnstofuitstoot. De Belastingdienst gaat uit van deze gegevens. Op de website RDW kunt u de fijnstofuitstoot van uw voertuig nakijken.

Deel dit bericht!

2 gedachten over “Vanaf 2020 ‘roettaks” motorrijtuigenbelasting voor dieselauto’s

  • 6. december 2019 om 19:12
    Permalink

    Ik kreeg inderdaad ook zoon brief thuis en de schrijfster of schrijver van de teksten in die brief laten echt een totaal ander perspectief te hebben dan de mijne, Ze noemen dingen “zeer hoog” dus dan schrik je en ga je dingen nakijken en dan komt de nuance om de hoek. Het valt allemaal wel mee het is gewoon weer een melkkoe.

    Er zijn verschillende situaties waarin dieselrijders de fijnstoftoeslag moeten betalen: als de uitstoot van fijnstof hoger is dan 0,005 gram/km of 0,01 gram/kWh, als het roetfilter is verwijderd of als de eerste toelating vóór 1 september 2009 ligt en de fijnstofuitstoot niet is vastgelegd bij de RDW.

    Nu stoot mijn auto 0,019 gram/km uit ja dat is inderdaad zeer hoog. (Sarcasme)
    Dus nu moet ik mij nog prima functionerende auto weg doen (weeggooimaatschappij) om een nieuwe auto te kopen die zo gemaakt/bedacht is dat die korter mee zal gaan. (want een weggooi maatschappij is goed voor het milieu) (wederom sarcasme) Kan ik mij ook ergens uitschrijven voor deze nieuwe “religie” ?

Geef een reactie