Inzet snelle intercity brengt IC Hoogeveen dichterbij

Vanaf 2023 wil NS een nieuwe rechtstreekse treinverbinding Groningen, Zwolle, en verder naar Amsterdam Rotterdam en Breda. De Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) is in staat 200 kilometer per uur te rijden. Daarnaast is het aanleggen van een nieuw tracé voor een HSL lijn van Groningen, via Drachten naar Amsterdam opnieuw in beeld, de Lelylijn.

Deze nieuwe ontwikkelingen bieden nieuwe kansen voor Hoogeveen Intercity Station. Daarmee zou een eind kunnen komen aan de situatie dat er een mooie spoorlijn ligt tussen Zwolle en Assen, waar ieder half uur een IC rijdt, maar dat de reiziger van en naar zuidwest Drenthe die IC slechts voorbij ziet razen.

Dienstregeling vanuit knooppunten
Momenteel werkt NS met een dienstregeling met de spoorknooppunten Zwolle, Leeuwarden en Groningen. Ieder half uur komen treinen uit alle richtingen bij elkaar, reizigers kunnen overstappen en vervolgens vertrekken de treinen weer naar alle richtingen. Voor de Intercity op het tracé van Groningen, door Drenthe naar Zwolle bedraagt de reistijd minder dan een uur. Een IC stop in Hoogeveen zou volgens NS de gehele dienstregeling met de knooppunten als uitgangspunt op lossen schroeven zetten. Zodoende bleef er voor de reizigers uit de regio zuidwest Drenthe alleen twee keer per uur de stoptrein over. Ondertussen werd de nieuwe dienstregeling elders in het noorden met instemming ontvangen. Meer treinen en meer overstaptijd. En, geen ergernis voor doorgaande IC-reizigers vanwege een tussenstop van dik een minuut in Hoogeveen.

Hoogeveen IC-station haalbaar
De ontwikkelingen met de inzet van een snellere intercity zoals de NS nu voorstelt, betekent echter ook dat er tijdwinst mogelijk is op het tracé Zwolle Groningen. Tijdwinst die een dienstregeling met Hoogeveen IC-station haalbaar zou kunnen maken.
Daar bovenop komen de plannen voor de zgn. Lelylijn. Een hsl-treinverbinding van de Randstad via Drachten en Groningen richting de Duitse metropolen Hamburg en Bremen. De Groningse reiziger die snel in de Randstad wil zijn, zal dan niet meer kiezen voor de lijn door Drenthe. Ook dat zou een ontwikkeling in de richting van Hoogeveen IC-station dichterbij kunnen brengen.Het is zodoende bovendien de vraag of de geplande werkzaamheden aan de zogenaamde boog bij Hoogeveen nog enige zin hebben. Immers als de Intercity binnenkort niet meer voorbij Hoogeveen hoeft te razen, dan kunnen die miljoenen beter besteed worden aan echte verbeteringen van het spoor.

Eensgezind
Ondertussen klinkt de oproep dat het Noorden eensgezind moet optreden om betere verbindingen in Noord-Nederland mogelijk te maken en in Den Haag de Lelylijn over de streep te trekken. Noordelijke ondernemers en bestuurskringen pleiten ervoor de rijen te sluiten. Eensgezindheid vindt echter vooral een basis in plannen die ten goede komen aan alle reizigers in het noorden, waaronder die van en naar zuidwest Drenthe. Een dienstregeling waarbij slechts een deel van de noordelijke reizigers belang heeft en de rest nog steeds de IC voorbij ziet zoeven, zal niet overal de handen op elkaar krijgen. Het uitgangspunt moet allereerst zijn dat de NS er voor alle reizigers is.

Deel dit bericht!

Eén gedachte over “Inzet snelle intercity brengt IC Hoogeveen dichterbij

  • 2 december 2019 - 23:28 om 23:28
    Permalink

    Geloof maar niet dat er ooit nog weer standaard een IC stop in Hoogeveen komt.

Geef een reactie