Hinder door houtkachels: nieuwe regels per 2020
Regio – De avonden worden weer langer en de buitentemperatuur gaat omlaag. Tijd om binnen de verwarming of houtkachel te ontsteken. Voor de laatste gelden nieuwe regels voor kachels die vanaf 2020 op de markt komen. Houtkachels en allesbranders worden als een belangrijke bron gezien van luchtverontreiniging en hinder. Bij een slechte verbranding komt veel fijnstof en andere schadelijke stoffen vrij. Ook blijken kachels een bron van geurhinder te zijn.
Voor houtkachels bij bedrijven geldt het Activiteitenbesluit. Bestaande houtkachels (bij inrichtingen) moeten voldoen aan de eisen uit paragraaf 3.2.1 van het Activiteitenbesluit. Voor houtkachels (dus geen houtgestookte ketelinstallaties) zijn geen emissie-eisen opgelegd. Het bevoegd gezag kan zo nodig emissie-eisen als maatwerk bij het besluit opleggen voor houtkachels. Datzelfde geldt voor geurvoorschriften.
Maatregelen om stofemissie te reduceren
Voor het verminderen van de stofuitstoot is een stoffilter nodig. Ook het regelmatig vegen van de schoorsteen helpt bij het verminderen van overlast. In Duitsland is geregeld dat de ‘schoorsteenveger’ (ook bij particulieren) de handhaving uitvoert. In Nederland is een dergelijke regelgeving niet mogelijk.
In Duitsland wordt vooral ingezet op een elektrofilter. Hiermee is een lage stofuitstoot haalbaar. Nadeel van dergelijke filters is dat ze onderhoudsgevoelig zijn. Ook in Nederland vinden interessante ontwikkelingen plaats. Een bedrijf werkt onder meer aan de ontwikkeling van een in-situ filter van schuimkeramiek. Uit experimenten blijken de prestaties vergelijkbaar te zijn met een elektrofilter. De voordelen van een filter van schuimkeramiek zijn de lagere kostprijs en dat minder onderhoud nodig is.
Houtkachels bij particulieren
Voor nieuwe kachels gaat in Nederland vanaf januari 2020 een productbeleid gelden (Eco-design richtlijn, bijlage II). Dat wil zeggen dat alleen toestellen op de markt komen die aan typekeureisen voldoen. Als een toestel aan de typekeureisen voldoet, mag de fabrikant een CE-markering aanbrengen. De typekeureisen hebben betrekking op het rendement, de veiligheidsaspecten en de uitstoot (emissies).
Deze ecodesign-eisen gaan in de meeste Europese landen per 2022 gelden. Nederland heeft ervoor gekozen om deze eisen vervroegd in te voeren, per 2020.
Voorkomen van overlast en gezondheidseffecten
In het stookseizoen leidt het gebruik van houtkachels soms tot geur- en gezondheidsklachten bij mensen die daarvoor gevoelig zijn. De manier van stoken speelt daarbij vaak een belangrijke rol. Wat kunnen overheden en particulieren doen om de overlast te beperken? Bij particulieren is houtstookoverlast aan te pakken via het Bouwbesluit (kachels) of de APV (open vuren, zoals vuurkorven). Hieronder staan interessante verwijzingen.
- Kennisdocument Gezondheids- en hindereffecten door houtkachels van particulieren (STAB, 2019). Dit is een hulpmiddel om houtstookoverlast te beoordelen.
- Voorlichtingscampagne over schadelijke effecten van houtstook (achtergrondartikel in InfoMil Perspectief, oktober 2019)
- Gevolgen van houtstook voor het binnenmilieu: een verkenning van de literatuur (RIVM, 2019)
- Kennisdocument Houtstook (september 2018), Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
- Beantwoording Kamervragen over houtrook in woonwijken (mei 2018)
- Voorbeelden voorlichting houtrook door gemeenten (via VNG)
- Stookwijzer (2017): Weet wanneer het vuur beter uit kan blijven
- Toolkit: ‘Houtstook door particulieren, hoe voorkom je overlast?’ (2014)
- Platform Houtrook en Gezondheid (2016): dit platform brengt oplossingsrichtingen in beeld en bestaat uit onderzoekers, maatschappelijke organisaties, ondernemers en overheden
- Houtrook en gezondheid: vraag en antwoord (2016)
- Kamervragen en antwoorden over rookoverlast van houtkachels, haarden en vuurkorven (november 2015)
- Rapport Wereldgezondheidsorganisatie (WHO): Residential heating with wood and coal: health impacts and policy options in Europe and North America (2015).
- Presentatie GTL congres 2015: Effecten van houtstook, houtrookoverlast (pdf, 618 kB)
- Presentatie Schakeldag 2015: Houtstook door particulieren: wat kunnen gemeenten doen? (pdf, 106 kB)
- Artikel Houtrookoverlast in InfoMil Perspectief (december 2014)
- Tips bij overlast op de website van Milieucentraal
- Gezondheidseffecten van houtrook (pdf, 230 kB) (RIVM, 2011)
- ECN rapporten:
– Emissies van houtstook door huishoudens (2012)
– De bijdrage van houtverbranding aan PM10 en PM2.5 tijdens een winterperiode in Schoorl (2010) - Habitat juridisch advies (2010): Wat te doen tegen overlast van houtstook door particulieren? Een overzicht van regelgeving en rechtspraak
- Handboek Sfeerverwarming (pdf, 5.5 MB) (Ministerie van VROM, 2000)
- Onderzoek van de GGD Groningen ea (2015) en de reactie van staatssecretaris Dijksma
- Ervaringen/onderzoek van de gemeente Groningen (2009-2011)
Ontzettend veel leesvoer. Kan iemand in het kort samenvatten wat een Hoogevener wel/niet mag mbt houtsttook? Ik heb een buurtman, die schijt heeft aan iedereen, die ’s zomers z’n houtkorf continue heeft branden. Mag dit wel/niet?