Algemeen

Woonconcept: Leegstand historisch laag

Hoogeveen: De tijd tussen twee verhuringen van een sociale huurwoning is nog nooit zo kort geweest. Meestal is een woning binnen 14 dagen weer verhuurd aan nieuwe bewoners. Dit komt onder andere door een goede samenwerking met Ad Hoc en een verbeterde werkwijze van Woonconcept.

Als wijken worden vernieuwd, gaat dat soms samen met het vervangen van woningen. Soms keren bewoners terug naar een nieuwe woning op de vertrouwde plek, soms kiezen ze voor een nieuwe woning. In beide gevallen kunnen mensen niet in hun woning blijven wonen. Dat betekent dat ze op zoek moeten naar (tijdelijke) nieuwe woonruimte. Simone Bouwer, Manager Klant & Wonen bij Woonconcept: “In zo’n situatie gaan we in gesprek met bewoners en bespreken we wat zij nodig hebben in de zoektocht, zodat zij met een goed gevoel de overstap kunnen maken.” Voor een bewoner in zo’n situatie is het fijn dat er snel een goede en passende woning wordt gevonden. Voordat de woning gesloopt wordt en nieuwbouw start, kan de woning best een tijdje leeg staan. Dat is niet prettig voor een wijk, er is dan geen toezicht en er kan een nare sfeer ontstaan, maar het is ook zonde van geschikte woonruimte.

Woonconcept werkt hierom samen met Ad Hoc. Ad Hoc helpt mensen die woonruimte nodig hebben, aan een tijdelijke woning. “Zo hoeft de woning niet te worden dichtgetimmerd en helpen we een woningzoekende aan een tijdelijke oplossing. En gezamenlijk zorgen we voor het onderhoud van tuinen en de uitstraling van de woningen”, vertelt Simone. Verminderen druk op de woningmarkt “Door de samenwerking tussen Ad Hoc en Woonconcept helpen we een groep woningzoekenden die anders moeilijk aan een woning komt. Bijvoorbeeld omdat ze niet genoeg punten hebben, een tijdelijke overbrugging zoeken of vanwege het inkomen. Op deze manier krijgen zij de tijd om te zoeken naar een permanentere oplossing”, zegt Gijs Heldens, Regiomanager bij Ad Hoc Beheer. De eerste stap naar een trots gevoel De afgelopen jaren heeft Woonconcept hard gewerkt om de werkzaamheden in de periode vanaf een vertrekkende huurder tot het klaarmaken van de woning voor sleuteluitgifte aan de nieuwe bewoner, te verbeteren. “Onze collega’s werken iedere dag hard om ervoor te zorgen dat nieuwe bewoners sneller een huis krijgen. Dit is een belangrijke en eerste stap voor nieuwe bewoners om trots te kunnen zijn op hun thuis”, aldus Simone.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aankomende evenementen