Technasiumleerlingen verrassen opdrachtgevers met inspirerende ontwerpen

Hoogeveen -In de laatste weken van het schooljaar ronden de technasiumleerlingen van het Roelof van Echten College (RvEC) hun projecten af. Ze presenteren hun plannen en ontwerpen aan de nieuwsgierige opdrachtgevers. Vorige week werden de opdrachtgevers vanuit kinderdagcentrum De Krulekoare, basisschool Het Groene Hart en natuurorganisatie IVN verrast door de tweede-, vierde- en vijfdejaars technasiumleerlingen uit havo en vwo.

In de warme zomer van 2018 ontstond op De Krulekoare in Hoogeveen de wens om kinderen een uitdagende wateractiviteit aan te bieden. Het leek de professionals een leuk idee om technasiumleerlingen van het RvEC te vragen om ideeën uit te werken voor hun leeftijdsgenoten met een beperking. Een geweldige opdracht voor de tweedejaars leerlingen! Zij hebben zich verdiept in bestaande waterspeeltoestellen, ontmoetten hun leeftijdsgenoten op De Krulekoare en ontdekten zo de wensen en behoeftes. Deze week maakten ze indruk met hun eindpresentaties. Heel diverse waterbanen – de ene heel strak ontworpen en de andere met organische vormen, verrassende kleuren, bubbels, watermolens en zelfs een bellenblaaskanon als extra toevoeging om de kinderen te prikkelen – passeerden de revue. De komende periode wordt bekeken hoe deze leuke ideeën vertaald kunnen worden naar een bruikbaar product.

Nieuw, groen schoolplein
Op basisschool Het Groene Hart in Zuidwolde bestaat de wens om het verouderde schoolplein in een nieuw, groen jasje te steken. De opdrachtgever is bezig met een herontwerp van de schoolpleinen en is benieuwd naar de mening van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Wat hebben zij bijvoorbeeld gemist in hun basisschooltijd? En hoe kunnen ze de wensen van leerlingen, ouders en docenten vertalen naar een ontwerp dat binnen het budget past? De technasiumleerlingen uit 4havo dachten daar graag over mee. In twee groepen gingen ze aan de slag met een herontwerp; de ene groep nam het kleuterplein op zich en de andere groep richtte zich op het bovenbouwplein. Op het schoolterrein hebben de leerlingen foto’s gemaakt om te verwerken in een game-omgeving, waarin de gebruiker op het nieuwe schoolplein kan ‘lopen’. De opdrachtgever was onder de indruk van de ideeën en neemt alle plannen mee in het uiteindelijke ontwerp dat ingediend wordt bij de basisschool en de gemeente. “Ik ben helemaal verkocht, zet het er maar neer”, zei de opdrachtgever na een van de presentaties. Een groot compliment voor de leerlingen!

Irrigatie en wateropslag in Afrika
De technasiumleerlingen uit 5vwo gingen aan de slag met een wereldwijd vraagstuk. Na een gesprek met een projectleider van natuurorganisatie IVN startten ze hun project rondom de millenniumdoelen van de Verenigde Naties. Deze doelstellingen moeten armoede, ongelijkheid, ziekte en droogte bestrijden. Met de droogte afgelopen jaar in Nederland in het achterhoofd kozen de leerlingen voor een ontwerp voor een wateropslag en irrigatiesysteem in droge landen in Afrika. Na uitvoerig onderzoek maakten ze een ontwerp van een ondergronds irrigatiesysteem dat ook in Nederland toegepast kan worden als droogte in de zomer meer regel dan uitzondering wordt. Naast het goede en toepasbare ontwerp van de leerlingen vond de opdrachtgever het ook een duidelijke meerwaarde dat middelbare scholieren bezig zijn met wereldproblematiek. Een mooie afsluiting van een geslaagd project!

Deel dit bericht!

Geef een reactie