Gezondheid

Treant toetst toegankelijkheid patiëntenportaal

Hoogeveen: Op 16 maart lanceerde Treant Zorggroep haar online patiëntenportaal: mijnTreant. Sindsdien namen al ruim 20.000 patiënten een kijkje in mijnTreant, dat onder andere inzage biedt in afspraken en delen van het medisch dossier, zoals brieven en uitslagen. Om de toegankelijkheid van het portaal verder te vergroten, liet Treant het portaal hierop toetsen door Stichting Accessibility.

Goede toegankelijkheid

Ongeveer 4 miljoen Nederlanders hebben er baat bij als rekening gehouden is met digitale toegankelijkheid. Zij kampen met beperkingen als blindheid, slechtziendheid, doofheid, gehoorverlies, leerproblemen, cognitieve beperkingen, motorische beperkingen, spraakproblemen, overgevoeligheid voor licht of combinaties daarvan. Voor hen is het belangrijk dat patiëntenportalen bijvoorbeeld rekening houden met kleurcontrast of een voorleesfunctie. Daarom heeft de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) Stichting Accessibility gevraagd om een aantal ziekenhuisportalen, waaronder mijnTreant, onder de loep te nemen.

Begin mei lichtte Stichting Accessibility de meest bezochte mijnTreant-pagina’s door, zoals Mijn afspraken, Mijn dossier en Veel gestelde vragen. Ze gebruikten hiervoor onder andere een apparaat dat websites ‘voorleest’, maten het kleurcontrast en onderzochten de manier waarop met een toetsenbord (in plaats van met een muis) door de pagina’s kan worden genavigeerd. Aan het einde van de dag lichtten ze, in bijzijn van Ron Menduapessy en Tineke van der Heide van de cliëntenraad, alvast een aantal verbeterpunten toe, die ook terug te vinden zijn in het definitieve rapport dat half juni verschijnt.

Cliënten nauw betrokken

Onder het motto ‘Voor patiënten, door patiënten’ waren de cliëntenraad en de leden van het Treant-panel nauw betrokken bij de ontwikkeling van mijnTreant. En dat loont, zo blijkt uit het onderzoek van Stichting Accessibility: ‘Wij zijn aangenaam verrast over jullie portaal en de belangrijke rol voor de patiënt zelf bij de totstandkoming van mijnTreant. Het ziet er goed uit, overzichtelijk en rustig, en de structuur is top. Je hebt als gebruiker snel door hoe het werkt.’

Tineke van der Heide: ‘Over het algemeen zijn er goede keuzes gemaakt, bijvoorbeeld als het gaat om de rustige uitstraling en het kleurgebruik. Een van de leden van het panel heeft een visuele beperking, waardoor al in een vroeg stadium het kleurenpalet is aangepast.’ Ron Menduapessy vult aan: ‘Wij zijn als cliëntenraad letterlijk van a tot z meegenomen bij de ontwikkeling van mijnTreant. Wij kregen alle beslisstukken te zien, hebben invloed kunnen uitoefenen op het ontwerp, waren betrokken bij diverse informatiebijeenkomsten en hebben het portaal uitvoerig getest. Wij hebben heel veel tijd en energie in dit project gestoken en zijn blij dat onze adviezen zichtbaar ter harte zijn genomen. Ik ben dan ook heel trots op het resultaat.’ Het rapport bevat verbeterpunten, waaronder een aantal technische die op relatief simpele wijze samen met de leverancier zijn op te lossen. Ron: ‘Er is werk aan de winkel, maar het positieve gevoel overheerst!’

Foto: op de voorgrond Ron Menduapessy en Tineke van der Heide van de cliëntenraad en op de achtergrond andere leden van de cliëntenraad (Foto André Weima)

Geef een reactie

Aankomende evenementen