Column

Kantlijn: De leegloop bij Treant

Je moet maar durven. Juichverhalen vertellen op maandag aan wel 15 (!) geïnteresseerden uit de bevolking van Hoogeveen en op een ander moment en een andere plek waarschuwen dat er extra geld naar Treant moet om te voorkomen dat de zorggroep omvalt.

Door Frits Kappers

Ik heb in meerdere Kantlijnen en iSays Treant gewaarschuwd dat de Hoogeveners de blik van oudsher niet op het oosten richten. Ooit lag daar het turfgebied, de woeste wereld waar straatarme verschoppelingen ploeterden en zwoegden voor een karig maal. Nu ligt er het Scheperziekenhuis waar veel Hoogeveners niet naar toe willen.

Reden voor bestuursvoorzitter de Folter om de gemeenteraad in februari bijna dwingend op te dragen “er voor te zorgen dat er geen patiënten bij Treant weglopen.” Alsof we in een soort van planeconomie leven zoals ooit in de SowjetUnie.
Jammer genoeg voor de Folter is het niet de taak van de gemeenteraad om hier zorg voor te dragen, maar is het zijn eigen duurbetaalde werk.
Het tekent de arrogantie van de hedendaagse bestuurders, die met een soort van aangeleerd autisme hun destructieve besluiten nemen. De hoogmoed waarmee zij menen dat slechts hún visie de goede is en dat Hoogeveen blij moet zijn met de kruimels die ons gegund worden, is ongekend. De leugens en de valse beloften, onder meer gebezigd door CEO David Post (Bethesda zal verloskunde nooit opgeven; de IC gaat niet sluiten), maken dat geen Hoogevener de Raad van Bestuur van de zorggroep nog serieus neemt.

Het is zelfs de vraag of Treant nog in staat is om werkelijk goede bestuurders aan te trekken. Wie boekt er nu een reis op een zinkend schip? De financiële topman van Treant vertrok om onduidelijke redenen uit het Elckerlyc ziekenhuis in Helmond (zie Uitkijkpunt Zorgzaken). Iemand die na drie jaar al toe is aan een nieuwe uitdaging is geen blijver, laat staan een bouwer.

Ik zie de toekomst van Treant dan ook somber in. Van de zorgverzekeraars moeten er twee ziekenhuizen uit Drenthe verdwijnen, want de winstmarges van Zilveren Kruis zijn in Drenthe 10% lager dan elders in ons land. Het kernteam Zorg voor de regio voert die opdracht braaf uit. Waarmee zij als een soort van collaborateurs van de zorgverzekeraars de geschiedenisboekjes in kunnen gaan. Het is niet anders. Verzet is zinloos geworden. Hoogeveners bezint u eer u naar een ziekenhuis gaat. En bedenk dat vrijwel alles waarvan Post c.s. zeiden dat het in Hoogeveen zou blijven er is verdwenen dan wel zeer binnenkort verdwijnt.
Na het leegroven komt de leegloop en smeekt van Beers om extra geld.

3 gedachten over “Kantlijn: De leegloop bij Treant

  • Bedankt Frits voor deze opbeurende woorden. Jouw bekende visie op Treant en dit artikel helpt niets in de verandering welke Treant is ingezet.
    Ik ben een trotse medewerkster van Treant (Bethesda) en ben blij met de nieuwe visie op de ziekenhuiszorg.

    De koers is nu duidelijk.

    Helaas dat jij alleen genoegen kan nemen met een groot volwaardig ziekenhuis in Hoogeveen. Iets wat niet meer te betalen is.
    Misschien moet je eens overwegen om te verhuizen naar Zwolle. Dan heb je alle zorg heel dicht bij.
    Laat mij dan weer verder werken om de beste zorg aan mijn patiënten te kunnen geven.

    Dit spreek ik uit de grond van mijn hart. Roep op om juist naar het mooie bethesda te gaan. Daar is immers nog steeds heel veel zorg mogelijk. Onze voordeur staat altijd voor elke patiënt open.

    • Als het te doen is in het Bethesda zal ik er zeker heen gaan, maar als het daar niet kan dan ga ik zeker niet naar Emmen of Stadskanaal!!! De ov verbindingen die kant op zijn slecht!

  • @Maantje
    Helemaal mee eens. Hoe is het mogelijk dat er niet over nagedacht is, dat er vanuit Hoogeveen en terug geen fatsoenlijke OV verbinding is voor mensen die daar afhankelijk van zijn. Hoe kun je nu patienten naar Emmen en Stadskanaal sturen, zonder fatsoenlijke OV-verbinding. Nu kun je wel stellen dat bijna iedereen een auto heeft tegenwoordig, maar dat gaat niet op voor iedereen! Je zult maar op bezoek willen naar je kind dat in Emmen ligt, geen auto hebben, hoe moet je daar dagelijks komen dan na werktijd? Nadenken blijft moeilijk voor politici en andere beleidsvoerders. Dus. eerst fatsoenlijk en betaalbaar OV in de richtingen van Emmen en Stdskanaal.

Geef een reactie

Aankomende evenementen