Algemeen

Mijlpaal Woonconcept: Aantal huisuitzettingen in Hoogeveen: 0

Hoogeveen: In 2018 heeft geen enkele bewoner van Woonconcept in Hoogeveen te maken gekregen met een huisuitzetting. Dankzij een nieuwe werkwijze die Woonconcept heeft ingevoerd, intensievere samenwerking met de bewoner en sociale partners, is deze mijlpaal behaald.

Eerder persoonlijk contact

Rita Wessel, medewerker Incasso bij Woonconcept, vertelt: “Zodra een bewoner achter blijft met de huur, komen we meteen in actie. Eerst een brief, want het kan natuurlijk een keer gebeuren dat een overschrijving niet goed gaat, of er net te weinig geld op je rekening staat. Maar als we daar geen gehoor op krijgen, gaan we op huisbezoek. Zo ontstaat er meteen persoonlijk contact en kunnen we in samenwerking met de bewoner kijken naar het probleem en hoe we dit kunnen oplossen. Deze aanpak en de goede wil van de bewoners heeft ervoor gezorgd dat er geen huisuitzettingen nodig waren in 2019.”

Een goede aanpak van het probleem Woonconcept werkt zowel aan het voorkomen van problemen als het aanpakken van de problemen. Zo zet Woonconcept de woonlastencalculator in, een handig middel om inzicht te krijgen in de toekomstige woonlasten voor woningzoekenden. Ook wordt onder andere in samenwerking met de gemeente Hoogeveen, de VoorzieningenWijzer ingezet. Een traject waarbij bewoners hulp kunnen krijgen om beter gebruik te maken van bestaande regelingen, bijvoorbeeld gemeentelijke regelingen en toeslagen. Of hoe ze kunnen besparen op hun zorgverzekering of energiekosten. De gemeente wijst bewoners soms ook door naar andere sociale partners, bijvoorbeeld loket Geldzaken bij SWW.

Samen met bewoners

“Zonder de goede wil van de bewoners, was dit niet gelukt. Je kunt oplossingen aanbieden, maar als je er niet samen de schouders onder wilt zetten, dan heeft dat geen zin. We zijn heel blij met dit resultaat”, zegt Rita. “Niemand wil geldproblemen, maar er kan iets gebeuren waardoor je er zomaar mee te maken krijgt. Als normaal gesproken de huur al laat in de maand wordt betaald en dat lukt een keer niet, dan is er een week later al de nota voor die maand er op. Zo stapelt een achterstand zich snel op en is het moeilijk om daar zelf weer uit te komen. Door in gesprek te gaan en samen een plan van aanpak te maken, kan een bewoner de schuld uitsmeren over een langere periode en zo, passend bij het inkomen, weer in een goed betaalritme komen”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rita_Wessel (foto: Woonconcept)

Geef een reactie