Algemeen

Opfriscursus voor senioren

Hoogeveen – Veilig Verkeer Nederland organiseert op donderdag 28 maart een opfriscursus voor inwoners van de gemeente Hoogeveen die 60 jaar of ouder zijn. Omdat er zoveel is veranderd in het verkeer, is het goed om de kennis weer eens op te frissen. Dat gebeurt aan de hand van een theorieles. Er wordt ook een gezicht- gehoor- en reactie test gedaan. Onder begeleiding van een rij instructeur wordt er een rit gemaakt.

Na afloop krijgt u advies over uw rijgedrag, dit heeft geen consequenties voor uw rijbewijs. De cursus wordt van 9.00 tot 16.00 uur gehouden in De Weideblik, de Ploeger 10 in Hoogeveen. Aanmelden kan bij Henk Slot, tel. 0528-273088 of per email: henkslot46@gmail.com. De kosten voor deze dag bedragen inclusief lunch €25 per persoon, met partner €35.

26 gedachten over “Opfriscursus voor senioren

  • Nou Siepel, dat de meeste ouderen beter rijden dan de snotapen wil nog niet zeggen dat ze veilig in het verkeer deelnemen. En niet alle “snotapen” lappen de regels aan hun laars. In het verkeer ervaar ik meer last van de oudjes, die niet meer zo hard rijden/veel twijfelen, dan de jongeren die wel doorrijden.

    Ik denk dat ze de cursus vooral ook moeten uitbreiden naar ouderen op electrische fietsen.

    btw is hier geen sprake van leeftijdsdiscriminatie?

    • Inderdaad dikke flauwe kul, ik wil het geen leeftijdsdiscriminatie noemen maar onzin is het zeer zeker!
      Vroeger was je misschien oud op je 60e maar tegenwoordig echt niet meer.
      Informatie kan je overal op internet vinden.
      ls ik zie/hoor wat voor onzin dingen er in een theorieexamen gevraagd worden ontgaat mij de logica daarvan. Voor wat betreft “oideren” op electrische fietsen, welke leeftijd wil je daaraan verbinden Eddie? je wilt de “jongeren” die op een dergelijke fiets rijden tegenwoordig vast de kost niet geven want dan ben je zo bankroet.

      • Heeft meer met reactievermogen te maken. De jeugd reageert beter/sneller op die fietsen dan de oudere generatie. vwb de leeftijdsgrens, die blijft lastig dat geef ik direct toe.

      • De jeugd reageert sneller?
        Je zou moeten weten hoeveel ongelukken er door fietsende jeugd gebeuren en hoeveel met “ouderen”, ik vermoed dat je er enorm van zal schikken.
        De meeste “ouderen” racen niet op een electrisch ondersteunde fiets maar fietsen op een standaard snelheid. Als jongeren op een dergelijke fiets rijden, hetgeen steeds vaker het geval is, racen als bezetenen en ondertussen worden ze afgeleid door harde muziek in hun oren vanaf hun mobiel waardoor ze de geluiden van het verkeer veel minder mee krijgen of ze zijn druk aan het appen.
        Hetzelfde geldt volgens mij ook met het rijden in auto’s.
        Het gedreun in de auto’s van deze jongeren is vaak ver buiten de auto te horen, nou ja het gedreun voornamelijk. Hoeveel jeugd veroorzaken er ongelukken in een auto ten opzichte van 60 plussers? Waarom zou het toch zijn dat jeugd onder de 23 jaar meer premie moet betalen voor een verzekering? Juist, omdat ze veel meer schade veroorzaken.
        De grootste veranderingen in het verkeer zijn vooral de regels en borden maar die informatie is prima te vinden. Het rijden is eenvoudiger geworden door allerlei extra voorzieningen in de nieuwere auto’s.

      • En toch blijkt uit onderzoeken dat het met name de oudere gebruiker van elektrische fietsen is die betrokken raakt bij een ongeval.

        Afgeleid of niet het reactievermogen van een jongere is beter dan die van de oudere medemens.

        En ja de jongere bestuurder moet meer verzekeringspremie betalen, maar dat is al heel lang zo. Zelfs nog voordat de mobiele telefoon in opkomst kwam. Dit heeft als hoofdoorzaak: ze moeten nog leren autorijden. Maar wat dit te maken heeft met het reactievermogen van de oudere medemens is mij dan weer een raadsel.

      • Je doet van allerlei aannames Eddie, doordat de jeugd wordt afgeleid is hun reactie vermogen wel degelijk veel minder goed dan dat van menig “oudere”!
        De hogere premie is niet omdat de jeugd nog moet leren autorijden, dat zouden ze toch geleerd moeten hebben voor ze examen deden, maar omdat ze veel meer schade maken dan oudere automobilisten!
        Door de komst van de electrisch ondersteunde fiets is het voor veel meer mensen mogelijk om te blijven fietsen, het aantal oudere fietsers is dus toegenomen en dan is het niet meer dan logisch dat er ook meer ongevallen zullen zijn.
        Daarnaast maken steeds meer jongeren ook gebruik van electrisch ondersteunde fietsen waarop de meesten als bezetenen racen en daarmee anderen en zichzelf in gevaar brengen.
        Wanneer behoort iemand volgens jou onder het kopje “ouderen”?

      • ik doe helemaal geen aannames. Als iemand slaagt voor zijn/haar rijbewijs dan wil dat niet meteen zeggen dat ze goed in het verkeer deel kunnen nemen. Ikzelf heb pas echt leren rijden toen ik mijn rijbewijs had en vervolgens, zonder iemand naast mij, de weg op ben gegaan.

        Verzekeraars zijn niet dom. Als jij gelijk zou hebben en dat die jongeren veel meer schade zouden rijden, dan zouden verzekeraars ze niet eens willen verzekeren (ook niet met een hogere premie). Ga maar eens vijf schades op je inboedelverzekering claimen in één jaar.

        In mijn ogen: ouderen zijn zij die minimaal 15 jaar ouder zijn dan ik. En ik ga niet zeggen hoe oud ik ben 😉

        btw over aannames gesproken: “Daarnaast maken steeds meer jongeren ook gebruik van electrisch ondersteunde fietsen waarop de meesten als bezetenen racen en daarmee anderen en zichzelf in gevaar brengen.”
        Of is dit geen aanname en kan je dit met feiten onderbouwen?

      • Dat steeds meer jongeren electrisch ondersteunde fietsen gebruiken is geen aanname maar hierover is op tv een onderwerp geweest, ook dat ze veel meer daarop racen dan “ouderen”.
        Wel zwak hoor dat je je leeftijd niet durft te noemen, op deze manier geef je dus geen antwoord op mijn vraag!
        Mensen van 80+ zag je voor de uitvinding van de electrisch ondersteunde fietsen er kwamen niet zo vaak fietsen, nu kunnen ze dat wel en daardoor is het ook logisch dat er meer ongelukjes zijn met oudere fietsers.
        Ik heb mijn rijbewijs al meer dan 40 jaar en nog nooit een ongeluk veroorzaakt en ik durf te beweren dat mijn reactie vermogen misschien wel beter is dan van veel jongeren al was het maar doordat ik me niet door mijn mobiel laat afleiden.

  • Dus bij 60 ben je tegenwoordig al senior, zou je eigenlijk ook terug moeten zien in den Haag maar helaas aan de pensioen grens kun je dat niet terug zien, de mensen die nu 60 zijn moeten nog ruim 7 jaar met hun autootje naar het werk, en dat wordt alleen maar later.
    60 jaar en dan vergeleken worden met een senior belachelijk, trouwens wie garandeert dat er niets met die gegevens wordt gedaan, in deze tijden van betutteling en controle geloof ik daar ook helemaal niets van.

  • Eddie er staat toch nergens in de wet dat je de maximum snelheid moet rijden.
    Veel erger ik mij aan de bestuurders achterop mijn bumper rijden en mij proberen op te jagen alleen als ze dat bij mij doen ga ik langzamer rijden.

    • Klopt er staat nergens in de wet dat je de maximum snelheid moet rijden. Maar als er, krap aan, 30 km/u wordt gereden waar 50 km/u is toegestaan dan irriteer je mij wel (als je voor me rijdt).

      • Als je ergens 30 km. mag rijden en jij raced mij met 50 km. voorbij heb ik daar ook zo mijn mening over. In Krakeel is het overal 30 km. maar dat wordt heel vaak overschreden, meestal niet door ouderen. Dat jij je irriteert aan mensen die langzamer rijden dan jij Eddie wil nog niet zeggen dat het reactie vermogen van een ouder iemand slechter is dan het jouwe.

      • Als er een snelheidslimiet is van 30 km/u dan hou ik mij daar wel aan. Waarom jij mijn irritatie koppelt aan het reactievermogen van ouderen snap ik niet. Ik weet zeker dat mijn reactievermogen beter is dan die van iemand van (bijv.) 80 jaar. En ja het reactievermogen van iemand van 20 is weer beter dan die van mij. Hoe ouder je wordt hoe minder je reactievermogen is. En wat je daar ook tegenin gooit, het is gewoon een (wetenschappelijk bewezen) feit.

  • @ eddie en tidi,
    er staat wel degelijks iets over in de wet, vooral tegen het slechte gedrag van tidi, namelijk artikel 5, men mag zich niet zo gedragen dat men gevaar of hinder veroorzaakt, dus bewust onder het maximun rijden is wel degelijk verboden.
    verder moet men geen instructeur, maar een examinator mee laten rijden en meteen het rbw innemen, als de oudjes gevaarlijk of traag/ hinderlijk rijden.

    • Een voertuig moet minimaal 80 km per uur kunnen rijden om op de snelweg te mogen maar het is niet vernboden om langzamer te rijden. Je mag daarbij inderdaad geen hinder veroorzaken of gevaar.
      Wat noem jij trouwens oudjes scrambutton?

  • en daar gaat het dus, gemiddeld mens rijd het maximum, als je dan 100 gaar rijden, en inhalen, hinder je mensen, en ben je fout bezig.

  • Heel veel mensen rijden dus een enkele km harder dan de maximum snelheid maar wel zo dat ze net geen boete krijgen. Dat zijn vaak dezelfde mensen die klagen dat ze een boete krijgen van 1 of enkele km. te hard.

  • @tidi
    1. dat heet nog altijd bumperleven
    2. als ik jou zo hoor, lok je het bewust uit, en hoop ik dat je een beste boete er voor krijgt.

  • Als je 100 rijdt en een vrachtwagen wilt halen dan is dat je goed recht. Natuurlijk kijk je eerst in je spiegels of er geen harder rijdend verkeer aankomt.
    Als je 130 rijdt en er komt iemand met een gang van 140 aanrijden dan laat ik me ook niet opjutten en naar de rechter rijbaan dwingen, diegene is aan het bumperkleven.
    Ik heb sterk de neiging om mijn remlichten te laten zien zonder daadwerkelijk af te remmen en ook duurt het langer voordat ik naar de rechter rijbaan ga.
    Natuurlijk zorg ik we wel voor dat het geen gevaar opleverd.

  • @scrambutton:Waar staat dat eigenlijk (dus bewust onder het maximun rijden is wel degelijk verboden.)
    Ik heb dat nog niet eerder gelezen behalve dan nu bij jou, zijn dat je eigen regels?

  • @ tidi
    ik herhaal het speciaal voor jou, omdat je een beetje speciaal bent (op zn engels dan)
    het staat in artikel 5, men mag niet op een dergelijke manier rijden dat men anderen HINDERD , dus langzamer rijden zodat je anderen vertraagd (waar we het over hadden voordat jij dingen begon te verdraaien) mag wel degelijk niet. maar goed, ik kan nu al voorspellen dat je weer met een niet relevant punt komt.

    • @scrambutton
      “en daar gaat het dus, gemiddeld mens rijd het maximum, als je dan 100 gaar rijden,”(scrambutton dit zijn niet mijn maar jou woorden.)
      als de gemiddelde weggebruiker de maximum snelheid rijd dan moeten er nog al wat zijn te hard rijden want ik zie er toch genoeg die bv 100 op de snelweg rijden om dat gemiddelde van jou te halen moet er dan weer iemand tegenover staan die 160 rijd om dat gemiddelde van 130 te halen.
      @scrambutton: Als chauffeur zie ik ook geregeld die beide snelheden als ik dan kiezen moet rijd ik wel die 100km en mag jij van mij die 160km rijden dan rijden we toch gemiddeld 130km. Hier laat ik het bij want we komen toch niet op een snelheid. Groeten Tidi

  • @scrambutton
    Als ik 125 op de snelweg rijd en dr komt zo’n halve gare aan scheuren met oplichtende koplampen, dan ga ik juist later naar recht, want ook sjeezen, bumperkleven en onbehoorlijk gedrag valt onde artikel 5 waar jij het over hebt.
    Artikel 5 werkt beide kanten uit namelijk, als ik in jouw ogen te langzaam rijd, heb jij je zodanig te gedragen dat ik er geen hinder van jou gedrag ga hebben, jouw knipperende lichten, kleefgedrag en lawaaisignalen kunnen mij dan laten schrikken, zodat ik nog langzamer ga rijden, ook al rijd ik 20 km langzamer dan is aan gegeven, jij hoort dan de rust te kunnen opbrengen om 2 sec achter mij te gaan rijden, zodat wanneer ik een noodstop moet maken, jij niet in mn kofferbak terechtkomt.

  • @flippo
    leuk joh, als die aannames, helaas vriend, allemaal fout.
    @voor iemand die claimt (niet geloofwaardig) een chauffeur te zijn, weet je toch verdomd weinig van de nederlandse wegen.

  • Ik erger me meer aan stoere jongeren die graag racen op de snelweg en aan zakenlui in dikke Mercedessen/BMW’s etc. die standaard mensen naar de rechter weghelft proberen te drukken dan aan oudere mensen die er voor kiezen om 90 kmp te rijden.
    Deze mensen kiezen er meestal voor om op de rechter weghelft te blijven rijden en vormen geen gevaar, misschien bij die snelrijders wel ergenis maar dat is niet strafbaar!

Geef een reactie

Aankomende evenementen